Paragraaf
Bedrijfsvoering
De bedrijfsvoering heeft als doel het zo optimaal mogelijk ondersteunen en uitvoeren van de
programma’s. In de praktijk moet dit tot uiting komen in het goed bedienen van de klanten van onze
gemeente, interne en externe processen efficiënt te laten verlopen en zorgvuldige besluitvorming te
garanderen. Concreet gaat het om een goede dienstverlening aan de burger, namelijk door:
- een efficiënt werkende organisatie;
- een zorgvuldig besluitvormingsproces;
- een gestructureerde planning en beheersing van de beleidsuitvoering;
- waar mogelijk op een verantwoorde manier benutten van ICT-mogelijkheden;
- de beschikbaarheid van gemotiveerd en gekwalificeerd personeel.
Bedrijfsvoering
Personeel en Organisatie
Strategisch HRM plan 2016-2020.
In het plan zijn de onderdelen HRM visie en beleid en de beleidslijnen uitgewerkt.
Daarnaast is een concept matrix uitgewerkt die als basis dient voor de verdere afstemming en invulling op gemeentelijk niveau. Rekening houdende met onze eigen ambities wordt in samenspraak met de medezeggenschapsorganen, de beleidslijnen uitgewerkt in een meer jaren uitvoeringsplan. In dit plan worden de onderstaande ontwikkelingen meegenomen en verder vormgegeven.
Bij de verdere invulling van het HRM beleid ligt voor Son en Breugel de focus op 2 speerpunten: duurzame inzetbaarheid en flexibel werken.
Instrumenten zoals arbo- en gezondheidsbeleid worden ingezet om medewerkers langer gezond, actief en gemotiveerd aan het werk te houden. Daarnaast investeren we in het ontwikkelen van het vermogen van de medewerkers om eigen regie te nemen (vergroten van het persoonlijk leiderschap).
Individueel Keuze Budget.
Het Individueel Keuze Budget (IKB) is per 1 januari 2017 ingevoerd.
De medewerker heeft daardoor meer flexibiliteit gekregen bij het bepalen van zijn eigen arbeidsvoorwaarden. De bronnen en doelen zijn in overleg met de vakorganisaties bepaald.
Op lokaal niveau kunnen de bronnen en doelen eventueel nog verder worden uitgebreid waardoor de flexibiliteit in de keuze van arbeidsvoorwaarden verder vergroot. In 2018 worden deze mogelijkheden verder onderzocht.
Werkconcept
Ons werk verandert en ontwikkelingen als regievoering en regionalisering vragen om een andere manier van werken maar ook van sturing en samenwerkingstools. We doen het voor de klant.
In dat kader is een werkconcept opgesteld dat een doorkijk geeft van waar we als organisatie naar toe willen groeien en wat we daarvoor nodig hebben. Het zwaartepunt ligt daarbij op de medewerkers want zij vormen de organisatie en houden deze draaiend. De huisvesting en de technologie zijn ondersteunend.
Een en ander betekent dat het werkconcept richting geeft aan de stijl van leidinggeven en de gevraagde houding en gedrag van medewerkers (behaviour), de benodigde technologie (bytes) en de inrichting van de huisvesting (bricks)
De gefaseerde ontwikkeling naar de nieuwe organisatiecultuur zoals die is vastgelegd in het werkconcept staat hierbij centraal.
Leer-/werkbedrijf.
De eerder in gang gezette stappen met betrekking tot stages en werkervaringsplaatsen krijgen een vervolg en gaan leiden tot een verdere professionalisering van de organisaties als erkend leer- en werkbedrijf en dragen daarmee bij aan dat proces. In gezamenlijkheid met andere Dommelvallei-organisaties kan er ook qua volume een andere positie in de regio worden ingenomen.
e-HRM
In 2018 ligt de focus op de digitalisering van personeelsinformatie en-processen. De medewerkers hebben daarbij een persoonlijke portal om gegevens te raadplegen en aan te leveren.
Ziekteverzuim.
De ambitie is om op basis van het eigen regiemodel het ziekteverzuimpercentage te verlagen ten opzichte van het niveau van 2017.
Voor zowel het management als de medewerker zelf is hier een actieve, (zelf)sturende rol weggelegd.
Bedrijfsvoering
Informatievoorziening
Informatievoorziening
Informatiebeleid
Voor de ontwikkeling van de informatievoorziening binnen de Dommelvallei-organisaties is een meerjarig beleidsplan 2016-2020 opgesteld. Het beleid volgt de ambities en afspraken zoals vastgelegd in landelijke programma's. Een belangrijk thema is collectivisering.
Gemeenten in Nederland hebben op de VNG Algemene Ledenvergadering van juni 2016 aangegeven meer samen te willen optrekken op het gebied van de digitale overheid. Ook de gemeente Son en Breugel heeft ingestemd met dit voorstel tot collectivisering. Deze ambitie is uitgewerkt in een landelijk initiatief met de naam ‘Samen Organiseren’, als onderdeel van de Digitale Agenda 2020. Hiervoor zijn landelijk al enkele projecten geïnitieerd. Vanuit de Dommelvallei-samenwerking zullen we zo veel als mogelijk aanhaken bij de landelijke projecten.
Plannen en begroten
De wijze van het plannen en begroten van de I&A-werkzaamheden is in 2017 aangepast. Hiermee wordt invulling gegeven aan het evenwichtig en reëel begroten. De vier Dommelvallei-organisaties hebben gezamenlijk de projectenkalender en uitvoeringsplan voor de komende twee jaar bepaald. Hierop vindt jaarlijks een herijking plaats. Dit is noodzakelijk omdat ICT ontwikkelingen snel gaan en plannen snel achterhaald zijn.
Extra projectcapaciteit
Voor de uitvoering van projecten is het van belang voldoende capaciteit beschikbaar te hebben binnen de organisatie. In 2018 stellen we voor inhuurbudgetten te creëren voor het flexibel inzetten van personeel.
Onderzoek I&A processen
Om meer grip te krijgen op de planning- en controlcyclus binnen het I&A taakveld is in 2017 een doorlichting uitgevoerd op de sturingsprocessen. Een belangrijk onderdeel van het onderzoek is het bepalen welke sturingselementen een voortgangsrapportage aan de raad moet bevatten zodat de raad haar controlerende rol binnen een complex uitvoeringsplan zoals het IBP vorm kan geven.
De resultaten van het onderzoek worden meegenomen in de jaarlijkse herijking van het uitvoeringsplan en meerjarenbegroting IBP.
Uitvoering IBP 2016-2020
Het informatiebeleidsplan (IBP) bestaat uit 5 programma's.
Inmiddels is het programma informatiebeveiliging een eigenstandig programma geworden, dat los staat van het informatiebeleidsplan. Informatieveiligheid is een integraal thema binnen de bedrijfsvoering van een gemeente, ICT is slechts een onderdeel. Het gaat over de ontwikkeling van management, medewerkers, processen en de sturing daarop. De activiteiten op het gebied van informatieveiligheid zijn in een aparte paragraaf in de begroting opgenomen.
Programma Digitale Overheid
De focus binnen dit programma ligt op de realisatie van een betere en efficiëntere dienstverlening aan burgers en bedrijven. Dit realiseren we enerzijds door de dienstverlening digitaal mogelijk te maken, anderzijds door bedrijfsprocessen efficiënt en klantgericht in te richten.
De belangrijkste ontwikkelingen in 2018 zijn de invoering van het zaakgericht werken, het vernieuwen van het burgerzakensysteem, de invoering van de omgevingswet en de aansluiting op Generieke Digitale Infrastructuur. De planning van invoering is hierbij sterk afhankelijk van de vaststelling van landelijke wetgeving en de bestuurlijke toekomst van de gemeenten Nuenen en Son en Breugel.
Het stopzetten van de landelijke Operatie BRP (Basisregistratie Personen) door het Ministerie van Binnenlandse Zaken heeft bijvoorbeeld vergaande consequenties voor de vernieuwing van het burgerzakensysteem. Dit wordt in beeld gebracht en de implementatiestrategie wordt daarop aangepast.
Programma Applicatierationalisatie
Het programma applicatierationalisatie heeft twee resultaatgebieden. Het realiseren van een toekomstbestendig applicatielandschap waarin applicaties doelmatig en effectief worden ingezet. En het realiseren van harmonisatie van applicaties tussen de drie Dommelvallei-organisaties.
De belangrijkste ontwikkelingen in 2018 zijn de harmonisatie van de belastingenapplicatie voor de drie gemeenten en de vereenvoudiging en harmonisatie van het applicatielandschap binnen het geo-domein (ruimtelijke informatie).
Programma Sociaal domein
Dit programma richt zich op realisatie van de inhoudelijke ambities en wettelijke opdrachten op het terrein van de informatievoorziening van de decentralisaties.
Belangrijke doelstellingen zijn het realiseren van gegevensuitwisseling tussen ketenpartners en het realiseren van geïntegreerde informatiesystemen waarmee snel inzicht verkregen kan worden in de situatie van een gezin, het plan en de status van de uitvoering van het plan.
Het belangrijkste project dat in 2018 gestart wordt, is de digitalisering van de werkprocessen en de digitalisering van dossiers.
Programma Automatiseringsplan
Dit programma richt zich op realisatie van de ambities op het terrein van de technische infrastructuur.
Het programma heeft 2 resultaatgebieden:
- Het bieden van continuïteit in de ICT infrastructuur.
- Zorgen voor een actuele, toekomstbestendige ICT infrastructuur.
De ontwikkelingen binnen ICT hebben zich vanaf de start gericht op 3 fases:
- Fase 1 consolidatie; het samenvoegen van de ICT infrastructuur van de gemeenten.
- Fase 2 optimalisatie; het verbeteren van bestaande omgeving.
- Fase 3 de vernieuwing van de ICT infrastructuur.
In 2018 ligt de focus op fase 3, het vernieuwen van de infrastructuur. In 2017 is de planning opgesteld en de uitvoering gestart, de uitvoering loopt door in 2018.
Informatiebeveiliging
Binnen de Dommelvallei-gemeenten wordt nadrukkelijk ingezet op informatieveiligheid. Door continu en structureel aandacht te hebben voor het verbeteren van de informatiebeveiliging en de bescherming van persoonsgegevens worden de risico’s zo veel als mogelijk beperkt. Halverwege 2017 is een CISO (Chief Information Security Officer) benoemd binnen de Dienst Dommelvallei. De CISO definieert de informatiebeveiligingsstrategie en organiseert en stuurt de informatiebeveiliging van de Dommelvallei-organisaties overeenkomstig de behoeften, de verplichtingen en de risicobereidheid van de organisatie. Hierbij speelt het bewustzijn van alle medewerkers en het verbeteren van houding en gedrag een belangrijke rol.
Informatiebeveiligingsbeleid
Het informatiebeveiligingsbeleid voor de Dommelvallei samenwerking is opgesteld op basis van het normenkader dat is beschreven in de Baseline Informatiebeveiliging Nederlandse Gemeenten (BIG). Het doel is om te zorgen voor een geschikt niveau van informatiebeveiliging in lijn met wettelijke kaders, best practices en passend bij de taken en verantwoordelijkheden van de gemeenten.
De verantwoording over de kwaliteit van de informatieveiligheid vindt vanaf 2017 plaats volgens een nieuwe Audit systematiek, de Eenduidige Normatiek Single Information Audit (ENSIA). Dit betekent een grote verandering in de beveiligingsorganisatie. De voorheen aparte audits voor de Basisregistratie Personen (BRP), Paspoortuitvoeringsregeling (PUN), Digitale persoonsidentificatie (DigiD), Basisregistratie Adressen en Gebouwen (BAG), Basisregistratie Grootschalige Topografie (BGT) en de Structuur uitvoeringsorganisatie Werk en Inkomen (Suwinet) worden gebundeld in één verantwoordingssystematiek.
In 2018 ligt naast het op peil houden en controleren op naleving van de informatieveiligheid, en het bewustzijns- leertraject van de medewerkers de nadruk op de verdere implementatie van de Ensia. Daarnaast wordt in 2018 de informatiebeveiligingsorganisatie die in 2015 is vastgesteld, geëvalueerd. Het borgen van de sturing op de Ensia maken daar onderdeel van uit.
Privacy
Vanaf 25 mei 2018 is de Europese Algemene Verordening Gegevensbescherming van toepassing (hierna Avg). Deze nieuwe wet zorgt onder meer voor versterking en uitbreiding van privacyrechten van inwoners, meer verantwoordelijkheden voor organisaties die persoonsgegevens verwerken en steviger bevoegdheden voor alle Europese privacytoezichthouders.
Met de invoering van de AVG verscherpen de eisen waaraan verwerkingen van persoonsgegevens moeten voldoen. De AVG vraagt echter om meer dan enkel ordentelijk met persoonsgegevens omgaan: de AVG vraagt om nieuw denken én handelen. Zo hebben inwoners het recht op inzage in waar de gemeente welke gegevens van ze verwerkt. Inwoners hebben straks ook het recht om ‘vergeten’ te worden. Dat wil zeggen dat ze het recht hebben om zich te laten verwijderen uit databases, tenzij legitieme wettelijke vereisten dit voorkomen.
Er zijn in onze organisatie al een aantal belangrijke stappen gezet om te voldoen aan de wet- en regelgeving. Door de groeiende aandacht voor de bescherming van persoonsgegevens en de komst van de Avg is de urgentie om in control te komen enorm toegenomen. De toegenomen financiële, juridische risico’s en imago risico’s, versterkt door de Avg, maken het noodzakelijk om het proces in een hogere versnelling te zetten. Wij zijn ons hier terdege van bewust en handelen daar ook naar. Één van de eisen die de Avg stelt aan overheden is het aanwijzen van een functionaris voor gegevensbescherming. Besloten is de borging van de taken van de functionaris gegevensbescherming samen op te pakken met de andere Dommelvallei-organisaties.
Het borgen van de sturing op de AVG wordt tevens meegenomen in de herijking van de informatiebeveiligingsorganisatie in 2018.
Procedure Datalekken
Per 1 januari 2016 geldt de meldplicht datalekken.Deze meldplicht houdt in dat organisaties direct een melding moeten doen bij de Autoriteit Persoonsgegevens zodra zij een ernstig datalek hebben.
In 2017 is de procedure voor het melden van datalekken binnen de Dommelvallei-samenwerking vastgesteld en in gebruik genomen. Elke melding wordt verwerkt in een register. Jaarlijks rapporteren we over de datalekken in de jaarrekening/jaarverslag. In 2018 wordt de procedure geëvalueerd en getoetst aan de AVG.
Bedrijfsvoering
Control
Control
Medio 2017 is in samenwerking met Dienst Dommelvallei de rol van control opnieuw beschreven. In het 4e kwartaal van 2017 wordt de nieuwe werkwijze vastgesteld.
Interne controle
De verbijzonderde interne controle wordt (nog) meer risicogericht uitgevoerd. De te controleren processen krijgen op basis van een aantal indicatoren een profiel. Het profiel bepaalt de omvang en diepgang van de uit te voeren controles. Een belangrijke indicator om te komen tot de risico-inschatting, zijn de in 2017 opgeleverde procesbeschrijvingen volgens het 6W-format: Wie, Wat, Waarom, Wanneer, Waarmee, Welk doel? De steekproefaantallen worden bepaald op basis van een risico inschatting waardoor efficiënter en effectiever kan worden gewerkt. Deze nieuwe systematiek wordt besproken met de proceseigenaar ten behoeve van kennisdeling en draagvlak. Dit betekent dat ook een nieuw IC plan zal worden opgesteld.
Invulling kwaliteitszorg/ procesverbetering
Er wordt aandacht besteed aan het actualiseren en harmoniseren van processen en werkwijzen op een zo efficiënt en effectief mogelijke manier. Bij het ontwikkelen van de rol van control kijken we ook naar de behoefte aan kwaliteitszorg.
Management Control Systeem
Het Management Control Systeem wordt doorontwikkeld door deze in te richten conform de 5 pijlers van 'in control' zijn (heldere kaders; kwaliteit van tussentijdse informatievoorziening en sturing hierop; een goed opgezette en beschreven administratieve organisatie; risicomanagement; interne controle). De actualisatie van risico’s in het kader van risicomanagement is een dynamische proces. Voortschrijdend inzicht zorgt voor een steeds vollediger beeld.
Inkoop- en aanbestedingsbeleid
Voor de naleving van het in 2017 opnieuw vastgestelde inkoop- en aanbestedingsbeleid is onverminderd aandacht. Zo worden er kennissessies georganiseerd door BIZOB om het nieuwe inkoopbeleid onder de aandacht te brengen.
Bedrijfsvoering
Kengetallen
Kengetallen (peildatum 1-07-2017)
Verdeling man/vrouw en fulltime/parttime
Fulltime | Parttime | Totaal | |
---|---|---|---|
Mannen | 36 | 6 | 42 |
Vrouwen | 9 | 24 | 33 |
Totaal | 45 | 30 | 75 |
Verhouding man / vrouw 2017 man 56%, vrouw 44% | |||
Verhouding man / vrouw in vergelijkbare gemeenteklasse voor 2016: man 50%/ vrouw 50% |
Formatie
(excl. Griffie en College B&W)
Afdeling | Factor | Begroting 2018 | |
---|---|---|---|
Begroting 2017 | |||
Directie / gemeentesecretaris | fte | 1.00 | 1.00 |
Staf | fte | 5.61 | 5.61 |
Veiligheid & Wijkbeheer | fte | 35.61 | 35.61 |
Ruimte & Samenleving | fte | 23.39 | 23.39 |
Totale formatie | fte | 65.61 | 64.61 |
Gemiddelde leeftijd
2017 | 2016 | 2015 | |
---|---|---|---|
Mannen | 50.0 | 49.7 | 49.8 |
Vrouwen | 45.7 | 46.0 | 46.9 |
Totaal | 48.1 | 48.1 | 49.4 |
Gemiddelde leeftijd landelijk binnen gemeenten in 2016 : 48,7 jaar |
Ziekteverzuim (excl. zwangerschapsverlof)
2017* | 2016 | 2015 | |
---|---|---|---|
Verzuimpercentage | 6,55 | 4.97 | 3.95 |
Verzuimfrequentie | 0.60 | 1.41 | 0.84 |
Ziekteverzuimpercentage in vergelijkbare gemeenteklasse voor 2016: 4,9 |
* periode 1-1-2017 t/m 30-6-2017. Ziekteverzuim is voor een belangrijk deel niet werkgerelateerd
Bedrijfsvoering
Overzicht overhead
Overzicht overhead
Omschrijving | |||||
---|---|---|---|---|---|
2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
Overhead | 37.978 | 39.350 | 39.350 | 39.350 | 39.350 |
Totale Baten | 37.978 | 39.350 | 39.350 | 39.350 | 39.350 |
Omschrijving | |||||
2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
Overhead | 5.429.443 | 4.983.765 | 5.233.558 | 5.247.465 | 5.217.237 |
Totale Lasten | 5.429.443 | 4.983.765 | 5.233.558 | 5.247.465 | 5.217.237 |
Saldo (Baten-/-Lasten) | 5.391.465 | 4.944.415 | 5.194.208 | 5.208.115 | 5.177.887 |