Programma
11. Economie
Robert Visser
Lasten en baten
bedragen × € 1.000
Baten
€ 65,49
0,1%
Lasten
€ 217,44
0,4%
Relevante beleidsnota’s
Relevante beleidsnota’s
Naam | Periode | Vastgesteld in de raad | Planning vaststelling nieuw beleidsplan |
---|---|---|---|
Beleidsplan recreatie en toerisme | 2015-2017 | 18 december 2014 | N.v.t. |
Masterplan Ekkersrijt | N.v.t. | 12 november 2015 | actualisering programma in 2018 |
Beoogd maatschappelijk effect
Versterken economische structuur
Operationele doelstelling(en)
Voorwaarden scheppen versterking Son en Breugelse en regionale economie
Doel
1.
De gemeente schept binnen haar mogelijkheden voorwaarden voor bedrijven en zzp’ers om te kunnen bijdragen aan zowel de Son en Breugelse als regionale economische ontwikkeling. Dit gebeurt vooral via bijdrage in totstandkoming van en uitvoering geven aan regionaal beleid als Brainport next generation, bedrijventerreinenbeleid, detailhandelsbeleid maar ook door het versterken van een aantrekkelijk ondernemersklimaat met ruimte voor startende, groeiende en herstructurerende bedrijven, alsmede een proactieve open houding, gericht op snelle procedures binnen de wettelijke kaders en aandacht voor vermindering van de regeldruk.
Uitvoering Masterplan Ekkersrijt
Doel
2.
Voor het bedrijvenpark Ekkersrijt heeft de gemeente haar ambities geformuleerd en een visie vastgesteld, welke een doorkijk heeft tot 2025 en waarin een breed scala aan thema's wordt beschouwd. Om hieraan een vervolg te geven wordt het Uitvoeringsprogramma van het Masterplan opgepakt, een tweejarig programma om ervoor te zorgen dat Ekkersrijt in zijn geheel duurzaam en toekomstbestendig is. In 2018 zijn veel projecten in uitvoering genomen. De uitkomst van deze projecten staat nog niet vast, daarmee is ook geen zekerheid van de financiële consequenties hiervan. Zeker is wel dat er (financiële) consequenties aan vast zitten. Hierbij wordt een overzicht gegeven van de projecten en of er eventueel budgetten aanwezig zijn eventuele vervolgprojecten te bekostigen.
- Ecologische verbindingszone Ekkersrijt. Er heeft een haalbaarheidsstudie plaatsgevonden. Er zijn scenario's onderzocht. Het geadviseerde voorkeursscenario kost € 350.000,- (in het Masterplan werd uitgegaan van € 350.000,- waarvan 25% voor rekening van de gemeente zou komen). Met externe partijen, zoals het GroenOntwikkelfonds Brabant, de provincie, het Waterschap en Rijkswaterstaat, wordt overlegd of zij het voorkeursscenario steunen en of ze kunnen bijdragen. Daarna zal het geheel aan de raad worden voorgelegd. Vanuit de budgetten van het Masterplan is reeds geld vrijgemaakt voor de aanleg van de Ecologische Verbindingszone, daarnaast zijn er naar verwachting nog voldoende middelen beschikbaar binnen de budgetten voor natuurcompensatie.
- Visie SciencePark. De visie voor SciencePark is opgesteld, en wordt aan uw Raad voorgelegd ter vaststelling. Daarbij is inzichtelijk hoeveel middelen er nodig zijn om de visie uit te voeren. De consequenties zijn in deze begroting verwerkt.
- Slowlane. Het eerste deel van de Slowlane is aangelegd. Voor het tweede deel is start gemaakt (ontwerp en bestek). Voor de aanleg van dit deel is reeds een bijdrage van € 800.000,- van Brainport Avenue ontvangen. Naar verwachting kan met deze bijdrage worden volstaan.
- Aanleg HOV. Met partijen is reeds gesproken over de aanpassingen die moeten worden gedaan om het Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV) optimaal te laten functioneren. Dit is echter mede afhankelijk van de inrichting van de Meubelboulevard. De financiële consequenties zijn nog niet bekend, wel is bekend dat ook externe partijen een bijdrage zullen leveren. Voor het gemeentelijk deel kan de reserve 'Infrastructurele werken Ekkersrijt' worden aangewend.
- Tweede ontsluiting Ekkersrijt. De 2e ontsluiting van Ekkersrijt maakt onderdeel van de bereikbaarheidsagenda Zuidoost Brabant en is ook opgenomen in het bijbehorende akkoord. De governance en financieringsstructuur voor dit akkoord zijn inmiddels uitgewerkt. Het project is opgenomen in de zogenaamde Bundelroutes, waarmee het verkeer van Laarbeek/Helmond via de bestaande opgewaardeerde wegen op de ring van Eindhoven worden aangehaakt. De financiële bijdrage van de gemeente Son en Breugel komt neer op € 2 mln. wordt verwacht. Onder de beleidsvoornemens is het een groeipad 'majeure infrastructurele werken' van €200.000,- opgenomen. Deze wordt ingezet voor de financiering van deze kosten. Uitgaande van een afschrijvingstermijn van 25 jaar en een rekenrente van 1,5%, komt dit bedrag in totaal neer op ruim € 3,6 mln.De overige middelen worden ingezet voor de uitvoering van de Visie Eindhovenseweg. Voor de Eindhovenseweg is een visie opgesteld die aan de raad ter vaststelling wordt voorgelegd. Daarbij is inzichtelijk hoeveel middelen er nodig zijn om de visie uit te voeren. De consequenties zijn in deze begroting verwerkt. Financiering geschiedt middels het groeipad majeure infrastructurele werken' in de beleidsvoornemens.
- 30 kilometerzone Meubelboulevard. Er is onderzoek gepleegd naar de optimale bereikbaarheid van de Meubelboulevard. Mogelijk biedt het instellen van éénrichtingsverkeer soelaas. Het advies daartoe wordt aan uw raad voorgelegd. Daarbij is inzichtelijk hoeveel middelen er nodig zijn om de visie uit te voeren. De consequenties zijn in deze begroting verwerkt. De kosten van dit project worden gefinancierd uit de reserve 'Infrastructurele werken Ekkersrijt'.
Het totale uitvoeringsprogramma van het Masterplan Ekkersrijt bestaat uit 15 projecten. Deels worden deze al via andere programma's tot uitvoering gebracht, zoals het 'verledden' en uitvoering Participatiewet. Bij andere projecten is de gemeente niet aan zet of partner, zoals het instellen van de BedrijvenInvesteringsZone (BIZ), Boulevardmanagement, Regionaal Overslagcentrium, aanleg fietspad Betonsonterrein of de Visplas. Met het project 'Reclamebeleid' is nog geen begin gemaakt. Dit wordt op zijn vroegst pas in het 4e kwartaal van 2017 opgestart.
Beoogd maatschappelijk effect
Verbeteren verblijfsklimaat en ondernemerschap
Operationele doelstelling(en)
Structureel kwartaaloverleg met ondernemersverenigingen en samenwerkingsverbanden
Doel
3.
Er vindt structureel kwartaaloverleg plaats met zowel de Ondernemersvereniging Son en Breugel als de Ondernemersvereniging Ekkersrijt en de werkgroepen van deze verenigingen. Hierbij worden zowel strategische als uitvoeringsvraagstukken besproken zoals centrummanagement, boulevardmanagement en de centrumvisie
Daarnaast vindt op gebied van economische zaken structureel overleg plaats met de Dommelvalleigemeenten, wordt actief deelgenomen aan de regionale economische samenwerking in het 1loket, de Regionale Adviescommissie Detailhandel (RACD) en de werkgroep Werken van het Stedelijk Gebied Eindhoven. Door uitbreiding van capaciteit en stroomlijnen van de organisatie wordt een snelle en adequate dienstverlening aan bedrijven en initiatiefnemers verleend. Dit onder toezicht van de stuurgroep Ekkersrijt.
Deelname aan 1 loket
Doel
4.
Binnen dit 1-loket bespreken de negen gemeenten van het stedelijk gebied de belangrijkste huisvestingsvragen van bedrijven en brengen de verschillende vestigingsmogelijkheden voor de ondernemer overzichtelijk in beeld. Het doel van de in het “1 loket” samenwerkende gemeenten is om zoveel mogelijk bedrijven te behouden voor, of te laten vestigen in het stedelijk gebied Eindhoven. De gemeentegrens speelt hierbij geen rol meer. Naast het fysieke loket wordt ook het digitale loket verder doorontwikkeld om de dienstverlening nog verder te verbeteren.
Deelname aan Regionale Adviescommissie Detailhandel
Doel
5
Het Stedelijk Gebied Eindhoven (SGE) behartigt de gemeenschappelijke belangen van de negen gemeenten binnen het gebied, onder andere op het gebied van detailhandelsvoorzieningen. Binnen dit samenwerkingsverband is een detailhandelsvisie vastgesteld inclusief een regionale uitvoeringsagenda met daarin afspraken om het aanbod van detailhandel af te stemmen op de vraag op subregionaal niveau.
Om te komen tot een zo onafhankelijk mogelijke advisering over het nemen van besluiten over detailhandelsontwikkelingen in de regio Stedelijk Gebied Eindhoven met mogelijk ingrijpende regionale consequenties, is door de regio een Regionale Adviescommissie Detailhandel (RACD) ingesteld. Deze RACD ondersteunt de regio met name bij het toetsen van nieuwe detailhandelsinitiatieven. Hierbij gaat het vooral om grootschalige detailhandelsontwikkelingen. Gemeente Son en Breugel voert het secretariaat van deze RACD.
Intensiveren relatiebeheer bedrijfsleven
Doel
6.
De communicatie en het onderhouden van contacten met het lokale bedrijfsleven en nieuwe initiatiefnemers is zeer belangrijk. Daarom wordt stevig ingezet op intensiveren van relatiebeheer voor het bedrijfsleven. Dit om een optimale dienstverlening voor het bedrijfsleven te waarborgen en hen ondersteunen in het verkrijgen van antwoord op hun vragen. Hiermee kan transparantie en toegankelijkheid van gemeentelijke dienstverlening worden vergroot, efficiency door integrale afstemming worden bereikt en doorlooptijden verkort.
Uitvoering geven aan recreatief en toeristisch beleid
Doel
7.
In 2017/2018 worden de laatste actiepunten uit het actieprogramma van het recreatief en toeristisch beleid “Recre-actief Son en Breugel” uitgevoerd maar hebben geen financiële gevolgen. Het project wordt daarmee afgerond.
Wat doen we voor het klimaat?
Klimaat
Programma 11: Economie
Het klimaatdoel is om de huidige uitstoot (ca. 55.000 ton/jaar) terug te brengen naar 0 ton in 2030.
Begroting 2018 (ton CO2) | Geraamd 2019 | Geraamd 2020 | Geraamd 2030 | |
---|---|---|---|---|
Economie | 50.000 | 46.153 | 42.307 | 0 |
Autonome ontwikkelingen:
- Bij bedrijven wordt meer dan voorheen aandacht gevraagd voor de naleving van wettelijke verplichtingen. Ook zullen de energieprestatie-eisen voor gebouwen worden aangescherpt en zal worden ingezet op bv. het gebruik van restwarmte. Technologieën om een compleet CO 2 -arme industrie te realiseren in 2050 zijn op dit moment nog niet uit ontwikkeld. Hiervoor zijn innovaties noodzakelijk.
Operationele doelstellingen programma Economie:
Bijna het gehele programma Economie past bij de strategische doelstellingen in programma 9 Milieu en Duurzaamheid op het gebied van Fysieke Leefomgeving. In het masterplan Ekkersrijt is duurzaamheid integraal meegenomen en dat is terug te zien bij het onderdeel Slowlanes, HOV, visie SciencePark etc.
Concrete duurzaamheidsprojecten die invloed hebben op dit programma zijn:
1.1 GreenDeal Ekkersrijt
Doelgroep: bedrijven Ekkersrijt.
Een groot deel van de CO2 uitstoot in Son en Breugel wordt veroorzaakt door de industrie. Een aantal grote bedrijven is zich bewust van hun verantwoordelijkheid en treft maatregelen om hun CO2 uitstoot daadwerkelijk te verminderen. Op dit moment kijken bedrijven vooral vanuit hun eigen bedrijfsvoering naar de CO2 uitstoot en kijken in mindere mate naar hun omgeving. Duurzaamheid is echter een thema dat vraagt om ook buiten de grenzen van de eigen bedrijfsvoering te kijken. Zo kan een afvalproduct een grondstof zijn voor een ander bedrijf en kan warmte uit een proces een verwarming van een gebouw of productieproces zijn (waar warmte voor nodig is). Daarnaast zijn de grote nationale en Europese bedrijven vaak verplicht om maatregelen te treffen die als voorbeeld voor kleinere bedrijven kunnen dienen of kunnen kleinere bedrijven zelfs meeliften in de duurzaamheidsmaatregelen op een industrieterrein.
In samenwerking met de Provincie, het Ministerie van Economische Zaken en de gemeente Son en Breugel wordt een energiescan uitgevoerd met de bedrijven die voor een belangrijk deel verantwoordelijk zijn voor het energiegebruik op Ekkersrijt. Uit de energiescan zullen kansrijke situaties worden bepaald en wordt bepaald of er maatregelen getroffen kunnen worden. De gemeente faciliteert in eerste instantie de scan, waarop de bedrijven kunnen aanhaken. Het is de bedoeling om dit in een vorm van een Greendeal te gieten.
Start Q1 2017
Eind 2030
Kosten € 10.000 per jaar
Effect 5.000 ton CO2 (50% programma 9 Duurzaamheid, 50 % programma 11 Economie, totaal dus 10.000 ton)
2. MVI manifest actieplan
Doelgroep: burgemeester en wethouders en interne organisatie
Door de ondertekening van het MVI manifest en het bijbehorende actieplan MVI, wordt bij alle aanbestedingen structureel rekening gehouden met duurzaamheidscriteria, sociale werkgelegenheid en economische aspecten zoals regionale werkgelegenheid. Daarmee wordt invulling gegeven aan de doelen uit de beleidsnota Duurzaamheid 2016-2020.
Start Q1 2017
Eind 2030
Kosten niet van toepassing
Effect MVI meenemen in aanbestedingen
Bijdrage verbonden partijen aan dit programma.
Bijdrage aan verbonden partij
Stichting Beveiliging Bedrijven Ekkersrijt (SBBE)
Stichting Beveiliging Bedrijven Ekkersrijt (SBBE) te Son en Breugel
Doel en openbaar belang
De doelstellingen van de SBBE zijn als volgt geformuleerd:
- Het bevorderen van de veiligheid in het algemeen en meer speciaal het bevorderen van ongestoord gebruik van hun goederen door de gerechtigden, alles op het bedrijvenpark Ekkersrijt en omgeving
- Het verrichten van alle verdere handelingen, die met het vorenstaande in de ruimste zin verband houden of daartoe bevorderlijk kunnen zijn.
- De stichting tracht haar doel onder meer te verwezenlijken door het aanbieden van een pakket van beveiligingsmiddelen en –maatregelen. Dit pakket is gezamenlijk en in samenwerking met de beveiligingsbranche samengesteld door de gemeente Son en Breugel, de Nationale Politie, bastisteam Dommelstroom en de gebruikers van bedrijventerreinen.
Algemene visie op en beleidsvoornemens omtrent inschakelen van de verbonden partij
De gemeente Son en Breugel verwacht van de SBBE dat zij de veiligheid op het industriepark Ekkersrijt zo optimaal mogelijk waarborgt door het treffen van maatregelen, in eerste instantie gericht op de aangesloten ondernemingen. De stichting SBBE moet zichzelf kunnen bedruipen met bijdragen van ondernemers, die nu nog op vrijwillige basis zijn aangesloten.
Het resultaat moet zijn het terugdringen van het aantal inbraken, het opsporen van eventuele daders en een toename van het algehele gevoel van veiligheid op Ekkersrijt.Veranderingen en ontwikkelingen
Deelname aan de SBBE is nu nog op vrijwillige basis. Daardoor is sprake van een behoorlijk aantal zgn. freeriders. Wellicht biedt de wet BIZ (na aanpassing) in 2018 mogelijkheden om alle ondernemers (verplicht) deel te laten nemen aan de SBBE, waardoor elke ondernemer ook financieel bijdraagt. Dit wordt het komend jaar onderzocht.
Risico’s
Voor de gemeente vormt deze verbonden partij geen risico, omdat de gemeente geen vermogen aan de stichting beschikbaar heeft gesteld.
Afbreukrisico van geen deelname
Via de bestuurlijke vertegenwoordiger kan invloed worden uitgeoefend op de activiteiten van de SBBE. Zonder deze invloed kan het bestuur van de SBBE een richting kiezen die de gemeente Son en Breugel niet passend zou vinden.
Alternatieven voor geen deelname
De gemeente kan de beveiliging op het industriepark Ekkersrijt voor eigen rekening en risico uitvoeren. Dit is echter geen realistisch scenario, feitelijk is er geen alternatief aanwezig.
Bestuurlijke betrokkenheid
Deelname door de gemeente Son en Breugel, Ondernemersvereniging Ekkersrijt (OVE), Politie.
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Stichtingsbestuur: lid: R. Visser (wethouder).
Frequentie van terugkoppeling naar de raad
Incidenteel, afhankelijk van ontwikkelingen.
Financieel belang
Geen gemeentelijk bijdrage. Omtrent de openstaande vorderingen bij de gemeente zijn afspraken gemaakt.De stichting voldoet aan haar aflossingsverplichting. Het saldo van de uitstaande lening bedraagt op 31-12-2016 € 121.471,-
Vermogenspositie en resultaat boekjaar
2016
2017
2018
Niet bekend
Niet bekend
Eigen vermogen
50.037
Vreemd vermogen
143.931
Resultaat boekjaar
6.960
In onderstaande tabel zijn de baten en lasten opgenomen die aan het programma zijn verbonden. De bedragen in onderstaande tabellen moeten vermenigvuldigd worden met € 1.000,-.
Zowel de baten als de lasten worden als positieve bedragen weergegeven. Het saldo wordt weergegeven als negatief als er meer lasten zijn dan baten en als positief als er meer baten zijn dan lasten.
Wat gaat het kosten?
Omschrijving | Werkelijk 2016 | Begroting 2017 | Begroting 2018 | Begroting 2019 | Begroting 2020 | Begroting 2021 | |||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | 95 | 1.171 | 65 | 56 | 56 | 56 | |||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lasten | 309 | 1.526 | 217 | 208 | 208 | 208 | |||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mutaties eigen vermogen | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Toevoegingen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||||||||||||||||||||||||||||||
Onttrekkingen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||||||||||||||||||||||||||||||
Saldo reservemutaties | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||||||||||||||||||||||||||||||
Totaal saldo baten en lasten | -214 | -355 | -152 | -152 | -152 | -152 |