Programma
3. Veiligheid en handhaving
Hans Gaillard en Tom van de Nieuwenhuizen (dierenwelzijn)
Lasten en baten
bedragen × € 1.000
Baten
€ 12,26
0,0%
Lasten
€ 1.177,90
2,4%
Relevante beleidsnota’s
Relevante beleidsnota’s
Naam | Periode | Vastgesteld in de raad | Planning vaststelling nieuw beleidsplan |
---|---|---|---|
Nota integrale veiligheid Son en Breugel | 2015 -2018 | 18 december 2014 | December 2018 |
Beleidsplan Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost 2015-2019 | 2015-2019 | N.v.t. | 2019 |
Beoogd maatschappelijk effect
Sociale kwaliteit
Operationele doelstelling(en)
Burger voelt zich veiliger dan in 2013
Doel
1.
Sociale en fysieke kwaliteit:
Rapportcijfer woonomgeving is minimaal 7,8
Burger voelt zich onveilig | Rapportcijfer sociale cohesie | Woninginbraak incidenten |
---|---|---|
10% | Minimaal 6,8 | 50 |
De sociale kwaliteit van een buurt, wijk, kern heeft betrekking op de ‘intermenselijke relaties’ in een buurt: tussen bewoners en eventueel andere aanwezige personen. De sociale kwaliteit kan onder druk komen te staan door woonoverlast, burengerucht, multiprobleemgezinnen en -huishoudens, overlast gerelateerd aan illegale bewoning, drank- en drugsoverlast, overlast van prostitutie en overlast van zwervers. De fysieke kwaliteit van een buurt, wijk, kern heeft betrekking op fysieke kenmerken van de woonomgeving: in het bijzonder de inrichting, het onderhoud en beheer van de openbare ruimte. Het veiligheidsgevoel verbetert door de criminaliteit terug te dringen. Dit doen we door preventieve acties zoals het geven vakantietips, meedoen aan de week van de veiligheid, het houden wijkschouwen, houden van woningchecks in het kader van brandveilig leven en het versterken van de rol van de burger door die te faciliteren en te stimuleren. De samenwerking van actieve Whatsapp-groepen die in 2017 gestalte heeft gekregen, wordt voortgezet. De gemeente faciliteert en stimuleert. De in 2017 vrijgekomen extra gelden van de gemeenteraad worden hieraan deels besteed.
Beoogd maatschappelijk effect
Fysieke kwaliteit
Operationele doelstelling(en)
Minimaal twee wijken worden gecheckt op brandveiligheid
Doel
2.
De ambassadeurs bezoeken twee wijken huis aan huis en checken woningen op brandveiligheid. Ze geven preventieadviezen en plaatsen een rookmelder. Doel: brand voorkomen, eerder melden, minder schade en creëren goede vluchtweg, Ze zijn daardoor ook ''de oren en ogen'' in het kader van verwaarlozing, vereenzaming etc. Signalen komen terecht bij CMD.
Meldingen huiselijk geweld maximaal 30
Doel
3.
Toepassen uniforme werkzijde (ketensamenwerking) en bemiddeling door het CMD die signalen oppakt en op basis van gezinsplan handelt met een coach. Interventie in samenwerking met Veilig Thuis n.a.v. opleggen tijdelijk huisverbod. Het CMD is het lokale zorg- en veiligheidshuis. Hier vindt casusoverleg plaats met zorg- en waar nodig veiligheidspartners. Voor proces regie in complexe zaken wordt een beroep gedaan op het Veiligheidshuis, waar zorg en veiligheid bij elkaar komen.
Controle alle risicovolle bedrijven
Doel
4.
Door de ODZOB (Omgevingsdienst) worden alle risicovolle bedrijven gecontroleerd.
Controle van minimaal 20 bedrijven en panden in kader van ondermijning
Doel
5.
Integrale controle met politie, Veiligheidsregio, Omgevingsdienst en bouwinspecteur bij bedrijven en panden die bekend zijn als bedrijfsverzamelgebouw, leegstaand of waarvan signalen bekend zijn dat in bedrijf of pand andere activiteiten plaatsvinden dan verwacht mag worden. Deze bedrijven of panden lenen zich uitstekend voor ondermijnende (criminele) activiteiten. De extra gelden die in 2017 door de gemeenteraad zijn vrijgemaakt worden besteed aan extra controles van bedrijven op industrieterrein en op andere locaties, waaronder (agrarische) bedrijven in het buitengebied.
Risicobeheersing brandweer.
Doel
6.
- Van regelgericht naar risicogericht in de benadering van het voorkomen, beperken en bestrijden van brandgevaar.
- VBRZO realiseert integrale advisering m.b.t. multidisciplinaire samenhang in beleid en uitvoering.
- Brandveilig leven: VBRZO ontwikkelt en implementeert methoden en programma’s die het veiligheidsbesef en de handelingsbekwaamheid van de burger vergroten.
- Zorgcontinuïteit: de GHOR maakt zorginstellingen bewust van hun eigen verantwoordelijkheid om voorbereid te zijn op calamiteiten en het op orde hebben van hun crisisorganisatie.
- Risicocommunicatie: de veiligheidsregio’s Midden-en West –Brabant, Brabant Zuidoost en Brabant- Noord ontwikkelden een beleidsplan “Risicocommunicatie Brabant”.Doeltreffende risicocommunicatie vergroot de effectiviteit van crisiscommunicatie: ‘de koude fase helpt de warme’.
Rampenbestrijding en crisisbeheersing
Doel
7.
In de voorbereiding op rampenbestrijding en crisisbeheersing is de Veiligheidsregio verantwoordelijk voor de multidisciplinaire coördinatie, opschaling en opleiding van de crisisteams. In dit kader wordt gewerkt aan een geactualiseerde visie op crisisbeheersing. Gemeenten zijn verantwoordelijk voor de planvorming, het opleiden en oefenen van de processen en teams Bevolkingszorg.
Incidenten jeugdoverlast < 55
Doel
8.
Door samenwerking en structureel overleg met jongerenwerkers, politie en boa’s ervoor zorgen dat jongeren geen overlast geven in de woonwijken. Activiteiten ontplooien en persoonsgerichte aanpak via CMD, voor jongeren die dreigen te ontsporen. Voor complexe zaken is er contact met het Veiligheidshuis.
Aanpak signalen en fenomenen ondermijnende criminaliteit
Doel
9.
Hiervoor is nodig dat instrumenten actueel zijn, de gemeente privacyproof en dat medewerkers bewust zijn dat ondermijnende criminaliteit in alle gemeenten speelt. Een groot deel is getraind in het herkennen van en het omgaan met signalen. Het informatieknooppunt is een netwerk, dat de doorsnee organisatie vertegenwoordigt en waar alle informatie bij elkaar komt.
Aanpak kan zijn lokaal, maar ook vanuit een samenwerkingsverband met verschillende partners, zoals politie, RIEC (expertise centrum) Openbaar Ministerie en Belastingdienst. Een convenant faciliteert het delen van informatie. We passen bestuursrechtelijke maatregelen toe zoals Bibob (integriteitsonderzoek) en Damocles (tijdelijk sluiten panden).
Toezicht buitengebied
Doel
10.
De gemeente coördineert een netwerk voor toezicht in het buitengebied voor Son en Breugel en Nuenen. Deelnemers zijn beide gemeenten, Staatsbosbeheer, Brabants Landschap, politie, dassenwerkgroep en de plaatselijke wildbeheerseenheid. Speerpunten zijn motor(wild)crossen, wildstroperij en afvaldumpingen. We ondersteunen initiatieven en treden bestuursrechtelijk op tegen wildcrossen. Er zijn initiatieven om een onbezoldigde groene Boa (domein 2) aan te stellen die toezicht houdt in het buitengebied, speciaal op loslopende honden.
Toezicht en handhaving Drank- en Horecawet
Doel
11.
De reguliere controles van horecagelegenheden zetten we voort. Nagenoeg alle ondernemers zijn formeel gewaarschuwd ondanks dat bij een aantal ondernemers en verenigingen duidelijke verbeteringen zijn waar te nemen. Een aantal ondernemers hebben een preventieve last onder dwangsom ontvangen, die bij een volgende overtreding verbeurd verklaard worden. We ondersteunen preventie acties, maar houden ook toezicht en waar nodig wordt er gehandhaafd.
Beoogd maatschappelijk effect
Beïnvloeding gewenst maatschappelijk gedrag
Operationele doelstelling(en)
Burger wordt steeds meer regisseur van zijn eigen leven
Doel
12.
Meer (structurele) en andere vormen van samenwerking met burgers bij de aanpak van veiligheidsproblemen.
Betrekken bewoners bij veiligheid en leefbaarheid via bijvoorbeeld wijk- en buurtpanels, buurtschouwen, gezamenlijke onderhoudsprojecten, buurtpreventie, brandveilig leven, Burgernet. We breiden het gebruik van Whatsapp verder uit en brengen initiatieven bij elkaar via "Son en Breugel Verbindt". We gaan op zoek naar nieuwe vormen van burgerparticipatie en maken gebruik van good practices. Uitgangspunt is dat het initiatief moet uitgaan van de burger zelf en dat vanuit die burger draagvlak, draagkracht en continuïteit ontstaat. De gemeente stimuleert en faciliteert. De burger wordt onderdeel van de netwerken die bestaan uit bedrijven, organisaties en overheid. Partners van het maatschappelijk werkveld zijn onze ambassadeurs.
Wat doen we voor het klimaat?
Klimaat
Programma 3: Veiligheid en handhaving
Er is geen CO2 –doelstelling verbonden aan dit programma aangezien het effect van de programma’s op het klimaat vooralsnog op hoofdlijnen wordt bekeken. Toch kan het zijn dat er maatregelen worden genomen die een positief effect hebben op het klimaat. Er is wel een link met Milieu en Duurzaamheid.
Begroting 2018 (ton CO2) | Geraamd 2019 | Geraamd 2020 | Geraamd 2030 | |
---|---|---|---|---|
Veiligheid en handhaving | 0 |
Autonome ontwikkelingen:
- Zie programma Milieu en Duurzaamheid.
Operationele doelstellingen programma Veiligheid en handhaving:
4. Controle alle risicovolle bedrijven
Door de ODZOB (Omgevingsdienst) worden alle risicovolle bedrijven gecontroleerd. Er zijn afspraken gemaakt over het meenemen van het thema Energie bij de controles. Hierdoor wordt vanuit deze operationele doelstelling een bijdrage geleverd aan het terugdringen van de CO2-uitstoot van bedrijven (zie ook Programma 9. Milieu en duurzaamheid).
Concrete duurzaamheidsprojecten die invloed hebben op dit programma zijn:
1. Burgerinitiatief SonEnergie / Sonenbreugelverbindt
"Doelgroep: verenigingen en inwoners van Son en Breugel”
Verschillende partijen binnen Son en Breugel zoals bijv. Sonenbreugelverbindt en Sonenergie worden uitgedaagd om samen met groepen inwoners of met verenigingen projecten uit te voeren op het gebied van duurzaamheid. Het is de bedoeling dat de verschillende initiatieven worden begeleid van idee tot concrete uitvoering van het project. De gemeente faciliteert en ondersteunt de projecten. In 2017 zijn er oriënterende gesprekken geweest met Sonenbreugelverbindt en Sonenergie. Hun plan van aanpak wordt ondersteund door de gemeente en er is gevraagd hiervoor een concreet subsidieverzoek in te dienen, zodat de projecten in 2017 daadwerkelijk opgepakt kunnen worden en in 2018 uitgevoerd kunnen worden.
Start Q1 2017
Eind 2030
Kosten € 10.000,00
Effect bewustwording
2. MVI manifest actieplan
"Doelgroep: wethouders en interne organisatie’’
Door de ondertekening van het MVI manifest en het bijbehorende actieplan MVI, wordt bij alle aanbestedingen structureel rekening gehouden met duurzaamheidscriteria, sociale werkgelegenheid en economische aspecten zoals regionale werkgelegenheid. Daarmee wordt invulling gegeven aan de doelen uit de beleidsnota Duurzaamheid 2016-2020.
Start Q1 2017
Eind 2030
Kosten niet van toepassing
Effect MVI meenemen in aanbestedingen
Bijdrage verbonden partijen aan dit programma.
Bijdrage aan verbonden partij
Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost (VRBZO)
GR Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost (VRBZO) te Eindhoven
Doel en openbaar belang
De Veiligheidsregio (VRBZO) voert de taken uit voor de gemeenten in het samenwerkingsgebied op de terreinen van: brandweerzorg, ambulancezorg, geneeskundige hulpverlening bij ongevallen en rampen, rampenbestrijding en crisisbeheersing en de gemeenschappelijke meldkamer, door:
- Adequaat te reageren op spoedeisende hulpvragen van burgers, instellingen en bedrijven.
- Het organiseren en coördineren van geneeskundige hulp bij ongevallen en rampen.
- Het voorkomen en bestrijden van brand, het beperken van brandgevaar en/of ongevallen bij brand en alles wat hiermee verband houdt. Ook de coördinatie van de werkzaamheden op dit gebied behoort tot onze taak.
- Het - samen met de GGD BZO - organiseren, coördineren en uitvoeren van ambulancezorg, de bijbehorende procesregistratie en het bevorderen van adequate opname van zieken en ongevalsslachtoffers in ziekenhuizen of andere instellingen voor intramurale zorg.
Algemene visie op en beleidsvoornemens omtrent inschakelen van de verbonden partij
Op regionale schaal werken aan een veilige leefomgeving voor mensen die er wonen en verblijven. Professionele hulp verlenen als het nodig is. Waarborgen creëren voor fysieke veiligheid en voorbereidingen treffen voor rampenbestrijding en crisisbeheersing. De gemeentelijke brandweer is per 1 januari 2014 overgegaan naar de Veiligheidsregio conform de Wet veiligheidsregio’s. De gemeenschappelijke regeling is hierop aangepast.
Veranderingen en ontwikkelingen
Voor de hele organisatie gelden voor 2018 drie thema's:
- op orde houden van de toebedeelde taken
- implementatie Toekomstvisie
- doorontwikkeling
Ten behoeve van die doorontwikkeling is in 2015 een start gemaakt met een bestuurlijke visie op crisisbeheersing en zijn in 2016 bestuurlijke werkgroepen gevormd voor zowel een visie op innovatie als op scope van de veiligheidsregio in 2025. In het kader van de innovatie van de bluswatervoorziening voorziet de begroting 2018 in een investering waardoor de gemeentelijke bijdrage is verhoogd.
Aandachtspunt blijft het gezamenlijke gebruik van het combigebouw door Wijkbeheer en de Brandweerkazerne. Met de overgang naar de Veiligheidsregio is de kazerne verkocht en is voor de gemeenschappelijke ruimten binnen het gebouw een VVE opgericht.
De Gemeenschappelijke Meldkamer zal op termijn worden ondergebracht in de Landelijke Meldkamer Organisatie. Vooruitlopend daarop zullen de meldkamers van VRBZO en Veiligheidsregio Brabant-Noord in 2018 worden samengevoegd tot de Meldkamer Oost Brabant, werkend vanuit Den Bosch.Risico’s
De Veiligheidsregio heeft naar aanleiding van de bestuurlijk vastgestelde Toekomstvisie brandweerzorg een implementatieplan gemaakt. De afgesproken bezuinigingen zijn hierin uitgewerkt. In de begroting 2018 VRBZO is de laatste jaarschijf hiervan verwerkt.
Afbreukrisico van geen deelname
Deelname is een wettelijke plicht (Wgr, Wvr).
Alternatieven voor geen deelname
Geen alternatieven.
Bestuurlijke betrokkenheid
Deelname door 21 gemeenten uit de regio Zuidoost Brabant.
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Algemeen bestuur: lid: drs. J.F.M. Gaillard (burgemeester).
Frequentie van terugkoppeling naar de raad
Structureel jaarlijks tweemaal (begroting, rekening) en halfjaarlijks (1e en 2e monitor n.a.v. de bestuursrapportage); daarnaast incidenteel, afhankelijk van ontwikkelingen over beleid en dergelijke binnen de Veiligheidsregio.
Financieel belang
De deelnemers aan de gemeenschappelijke regeling waarborgen de betaling van rente en aflossing van de door de Veiligheidsregio onder goedkeuring van gedeputeerde staten gesloten geldleningen volgens door het algemeen bestuur vast te stellen regels en naar evenredigheid van het aantal inwoners van iedere gemeente van het desbetreffende kalenderjaar en indien de geldschieters dit wensen onder het doen van afstand van de voorrechten, welke de wet aan borgen toelaat.
2017
2018
Gemeentelijke bijdrage
777.728
750.588
Vermogenspositie en resultaat boekjaar
2016
2017
2018
Prognose
Prognose
Eigen vermogen
9.172.324
6.582.806
5.997.806
Vreemd vermogen
21.997.544
38.092.597
42.516.450
Resultaat boekjaar
2.412.471
0
0
In onderstaande tabel zijn de baten en lasten opgenomen die aan het programma zijn verbonden. De bedragen in onderstaande tabellen moeten vermenigvuldigd worden met € 1.000,-.
Zowel de baten als de lasten worden als positieve bedragen weergegeven. Het saldo wordt weergegeven als negatief als er meer lasten zijn dan baten en als positief als er meer baten zijn dan lasten.
Wat gaat het kosten?
Omschrijving | Werkelijk 2016 | Begroting 2017 | Begroting 2018 | Begroting 2019 | Begroting 2020 | Begroting 2021 | |||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | 17 | 12 | 12 | 12 | 12 | 12 | |||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||
Lasten | 1.400 | 1.173 | 1.178 | 1.178 | 1.192 | 1.227 | |||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||
Mutaties eigen vermogen | |||||||||||||||||||||||
Toevoegingen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||||||||||||||
Onttrekkingen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||||||||||||||
Saldo reservemutaties | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||||||||||||||
Totaal saldo baten en lasten | -1.383 | -1.161 | -1.166 | -1.166 | -1.180 | -1.215 |