Programma
4. Verkeer en vervoer
Kees Vortman
Lasten en baten
bedragen × € 1.000
Baten
€ 55,24
0,1%
Lasten
€ 1.443,47
2,9%
Relevante beleidsnota’s
Relevante beleidsnota’s
Naam | Periode | Vastgesteld in de raad | Planning vaststelling nieuw beleidsplan |
---|---|---|---|
Mobiliteitsvisie Son en Breugel | 2014-2030 | 13 maart 2014 | N.v.t. |
Beheerplan wegen | 2016 - 2018 | 6 januari 2016 aan cie GZ ter kennisname aangeboden | N.v.t. |
Beleidsnota openbare verlichting | N.v.t. | 6 oktober 2016 | N.v.t. |
MJOP civieltechnische kunstwerken | 2017-2036 | N.v.t. | 4e kwartaal 2016 |
Beoogd maatschappelijk effect
Mobiliteit: veilig, bereikbaar, leefbaar
Operationele doelstelling(en)
Uitvoeringsprogramma mobiliteitsvisie
Doel
1.
Verkeer blijft een permanent aandachtsveld. We geven uitvoering aan de in 2014 vastgestelde mobiliteitsvisie. Hierbij is speciale aandacht voor de majeure infrastructurele werken zoals de multimodale bereikbaarheid van Ekkersrijt. Door uitvoering te (blijven) geven aan uitbreiding en kwaliteitsverbetering van het fietsnetwerk en het openbaar vervoer, parkeren in de centra in Son en Breugel en door monitoring geven wij kwaliteitsimpulsen aan de beleidsmatig vastgelegde mobiliteitsontwikkeling.
Een goed functionerende openbare verlichting levert een belangrijke bijdrage aan de verkeersveiligheid en de sociale veiligheid van de gemeentewegen. Door het verledden van de openbare verlichting realiseren we naast een kwaliteitsimpuls ook een energiebesparing.
Beoogd maatschappelijk effect
Kwalitatieve goede en duurzame openbare verlichting.
Operationele doelstelling(en)
Verledden openbare verlichting
Doel
2.
Onderhoud/beheer en vervanging:
De gemeente heeft zich enige jaren geleden geconformeerd aan het landelijk energieakkoord om in 2020 op het energieverbruik van de openbare verlichting 20% VRI bespaard te hebben ten opzichte van 2013 en in 2030 dient de besparing hierop 50% te zijn. In lijn met dit akkoord heeft de gemeenteraad besloten om veel verder te gaan en heeft op 6 oktober 2016 besloten de einddoelstelling van 50% besparing al eerder te realiseren door in één keer het totale areaal van de openbare verlichting (4.500 armaturen) te verduurzamen met ledverlichting. De aanbesteding voor de ombouw van de openbare verlichting is voltooid en de werkzaamheden worden in de periode september 2017 - maart 2018 uitgevoerd. Hiermee is de gemeente één van de voorlopers in Nederland.
Beoogd maatschappelijk effect
Veilige wegen
Operationele doelstelling(en)
Onderhoud/beheer verharde wegen o.b.v CROW-normen
Doel
3.
Elke twee jaar worden alle wegen (inclusief industrieterrein Ekkersrijt) visueel geïnspecteerd. Op basis van deze inventarisatie wordt een beheerplanning opgesteld en het onderhoudsbudget dat daarvan wordt afgeleid. Uitgangspunt hierbij is dat de verhardingen minimaal voldoen aan de C-norm zoals vastgelegd in de CROW-systematiek (Centrum voor onderzoek en regelgeving in de grond,-weg- en waterbouw en verkeerstechniek).
Voor de periode 2018 – 2021 is € 70.000,- per jaar extra onderhoudsbudget beschikbaar gesteld om de onderhoudsstaat van de gemeentelijke trottoirs via een groeipad van C naar B niveau te brengen.
In het voorjaar van 2017 zijn de visuele weginspecties uitgevoerd.
Dit najaar zijn de resultaten daarvan bekend. Dan wordt zichtbaar of de inzet van extra middelen effect heeft om de gewenste kwaliteit te behalen. Financiële consequenties worden zo nodig in de 1e Berap van 2018 meegenomen.
Gesloten verharding:
Op basis van onze huidige planning wordt in 2018 groot onderhoud uitgevoerd aan de Driehoek, Olen, Soniuswijk, Lieshoutseweg, Boslaan en Kanaaldijk-Noord.
Elementenverharding:
Op basis van de huidige planning wordt in 2018 groot onderhoud gepleegd aan de Ruysdaelstraat in Son.
Gladheidbestrijding:
In het 3e kwartaal van 2017 is er een aanbesteding gehouden voor de gladheidbestrijding in de gemeente voor de periode van 3 jaar met de mogelijkheid van 1 jaar verlenging.. Hiermee wordt voldaan aan de Europese aanbestedingsregels. De financiële consequenties hiervan worden meegenomen in de 1e Berap van 2018. De uitgangspunten van de gladheidbestrijding zoals we die in de afgelopen jaren hebben uitgevoerd blijven onveranderd.
Civieltechnische werken:
Aan de hand van een technisch onderzoek van de bruggen is er een meerjarenonderhoudsprogramma opgesteld. De financiële consequenties hiervan dienen als leidraad voor het bepalen van onderhoudsbudgetten voor de komende jaren.
Wat doen we voor het klimaat?
Klimaat
Programma 4: Verkeer en vervoer
Het klimaatdoel is bij dit programma tweeledig:
- de huidige uitstoot van de openbare verlichting (ca. 450 ton/jaar) terug brengen naar 0 ton in 2020: is in feite al gerealiseerd door inkoop van groene stroom, maar energie besparen (verledden) en het resterende deel lokaal opwekken heeft de voorkeur;
- een merkbare bijdrage leveren aan de vermindering van de uitstoot van verkeer en vervoer (ca. 49.000 ton (2013)/jaar) naar 0 ton in 2030.
Begroting 2018 (ton CO2) | Geraamd 2019 | Geraamd 2020 | Geraamd 2030 | |
---|---|---|---|---|
Openbare verlichting | 0 | 0 | 0 | 0 |
Verkeer en vervoer | 43.500 | 40.150 | 36.808 | 0 |
Autonome ontwikkelingen:
- In de landelijke Energieagenda wordt ingezet op meer brandstofbesparing, meer duurzame biobrandstoffen en meer zero-emissievoertuigen, met de volgende ambities: in 2050 is het hele wagenpark (personenwagens) in staat om emissieloos te rijden. Gestreefd wordt naar uitstootvrij busvervoer in 2030 en uitstootvrije stadslogistiek in 2025. Voor korte en middellange afstanden wordt ingezet op de (elektrische) fiets.
Operationele doelstellingen programma Verkeer en Vervoer:
1. Uitvoeringsprogramma mobiliteitsvisie
In het uitvoeringsprogramma zitten concrete maatregelen zoals het verlengen van de wandelboulevard Ekkersrijt en een nieuw fietspad tussen Ekkersrijt 2000 en de brug Houtens die duurzaam vervoer stimuleren.
2. Verledden openbare verlichting
Zie project 3.3 van concrete duurzaamheidsprojecten.
Concrete duurzaamheidsprojecten die invloed hebben op dit programma zijn:
1. MVI manifest actieplan
Doelgroep: burgemeester en wethouders en interne organisatie
Door de ondertekening van het MVI manifest en het bijbehorende actieplan MVI, wordt bij alle aanbestedingen structureel rekening gehouden met duurzaamheidscriteria, sociale werkgelegenheid en economische aspecten zoals regionale werkgelegenheid. Daarmee wordt invulling gegeven aan de doelen uit de beleidsnota Duurzaamheid 2016-2020.
Start Q1 2017
Eind 2030
Kosten niet van toepassing
Effect MVI meenemen in aanbestedingen
2. Concessies openbaar vervoer
Doelgroep: particulieren
Over het regionale openbaar vervoer worden regionaal afspraken gemaakt. Dit heeft geleid tot een concessie waarbij de verplichting is neergelegd dat het openbaar vervoer volledig emissieloos is in 2025 conform de landelijke afspraken. In Zuidoost-Brabant wordt voorop gelopen door aanschaf van 43 elektrisch gelede bussen. Mogelijkheden op Ekkersrijt voor een goede aansluiting bij IKEA zijn in voorbereiding voor besluitvorming in 2018.
Start Q1 2017
Eind 2030
Kosten € 0,00
Effect 285 ton CO2
3. Slimladen
Doelgroep: particulieren
In samenwerking met de provincie worden naast de huidige 3 openbare laadpalen waar de gemeente verantwoordelijk voor is, in de periode tot 2020, ongeveer 12 extra openbare laadpalen geplaatst in de gemeente Son en Breugel.
Start Q1 2017
Eind 2020
Kosten € 1.000 per jaar
Effect 370 ton CO2
3.3 Verledden
Doelgroep: particulieren, projectontwikkelaars en eigen organisatie
In 2017/2018 wordt de gehele openbare verlichting voorzien van LED verlichting. Aangezien de gemeente reeds 100% groene stroom gebruikt is er geen reductie van CO2, maar slechts beperking van het stroomgebruik.
Start Q1 2017
Eind Q4 2017
Kosten € 0,00 Projectfinanciering Verledden
Effect CO2 reductie bij gebruik "grijze" stroom 452 ton CO2. Door gebruik van "100% groene stroom" is er geen directe reductie, maar preventie van het gebruik van stroom.
Bijdrage verbonden partijen aan dit programma.
In onderstaande tabel zijn de baten en lasten opgenomen die aan het programma zijn verbonden. De bedragen in onderstaande tabellen moeten vermenigvuldigd worden met € 1.000,-.
Zowel de baten als de lasten worden als positieve bedragen weergegeven. Het saldo wordt weergegeven als negatief als er meer lasten zijn dan baten en als positief als er meer baten zijn dan lasten.
Wat gaat het kosten?
Omschrijving | Werkelijk 2016 | Begroting 2017 | Begroting 2018 | Begroting 2019 | Begroting 2020 | Begroting 2021 | |||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | 126 | 150 | 55 | 55 | 55 | 55 | |||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||
Lasten | 1.502 | 1.746 | 1.443 | 1.407 | 1.466 | 1.464 | |||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||
Mutaties eigen vermogen | |||||||||||||||||||||||||||||||
Toevoegingen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||||||||||||||||||||||
Onttrekkingen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||||||||||||||||||||||
Saldo reservemutaties | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||||||||||||||||||||||
Totaal saldo baten en lasten | -1.376 | -1.596 | -1.388 | -1.352 | -1.411 | -1.408 |