Programma
7. Sociale Zaken
Kees Vortman
Lasten en baten
bedragen × € 1.000
Baten
€ 2.937,58
6,0%
Lasten
€ 5.113,17
10,4%
Relevante beleidsnota’s
Relevante beleidsnota’s
Naam | Periode | Vastgesteld in de raad | Planning vaststelling nieuw beleidsplan |
---|---|---|---|
Persoonlijk en dichtbij | N.v.t. | 21 Juni 2012 | N.v.t. |
Uitgangspunten Participatiebeleid | 2014-2018 | Commissie BZ 2 september 2014 | N.v.t. |
Verordeningen participatiewet | 2014-2018 | 18 december 2014 | N.v.t. |
Beoogd maatschappelijk effect
Inkomensondersteuning
Operationele doelstelling(en)
Aanbieden inkomensondersteunende voorzieningen
Doel
1.
De Participatiewet heeft de Wet werk en bijstand (Wwb), de Wet sociale werkvoorziening (Wsw) en een deel van de Wet werk en arbeidsondersteuning jonggehandicapten (Wajong) samengevoegd tot één regeling voor alle mensen die aan werk geholpen moeten worden. Waar werken niet mogelijk is er een vangnet in de vorm van inkomensondersteuning.
We hebben aandacht voor inwoners en gezinnen die financieel gezien op een bestaansminimum zitten. Op het gebied van inkomensondersteuning bieden we (aanvullende) voorzieningen (Participatiewet, inkomenstoeslag, bijzondere bijstand, gemeentelijk sociaal fonds). We willen het gebruik daarvan stimuleren zodat de armoede, waar ook sommige inwoners van onze gemeente in leven, afneemt.
In 2018 verwachten we dat de gemiddelde instroom 65 bedraagt, met een daaraan gekoppelde jaarlijkse uitstroom gelijk zal uitpakken (65) (waarvan 30 personen naar werk). Hiermee zetten we er op in dat het aantal uitkeringen niet verder stijgt. Het gemeentelijk uitkeringsbestand bestaat voor ca 80% uit personen die we niet rechtstreeks op de arbeidsmarkt kunnen plaatsen (zie afbeelding participatieladder Son en Breugel). Met de treden 4-5-6 kunnen we actief aan de slag om de weg naar zelfstandige arbeid te vinden (30 personen naar werk). Ondanks een aanvullende instroom van arbeidsgehandicapten en vergunninghouders verwachten we met de betere economische omstandigheden uitkeringsgerechtigden te kunnen plaatsen op de arbeidsmarkt. Derhalve een verwacht resultaat van 220 uitkeringen per 31-12-2018.
Beoogd maatschappelijk effect
Iedereen moet kunnen meedoen
Operationele doelstelling(en)
Verbinding brengen tussen de transities (transformeren)
Doel
2.
Zorg en werk worden niet apart, maar in samenhang bezien. Door de dienstverlening op de terreinen van zorg en werk aan onze inwoners te integreren, komen er meer mogelijkheden om mensen in hun eigen kracht te zetten. In 2018 gaan we met de WSD verbindingen aanbrengen met de inwoners met een afstand tot de arbeidsmarkt (participatiewet) en voorzieningen vanuit de Wmo en Jeugdzorg. We gaan voor hen bijvoorbeeld inzetten op dagbesteding en gerichte hulpverlening.
Huisvesting en begeleiding statushouders
Doel
3.
Realisatie van de huisvesting van statushouders conform de landelijke taakstelling en regionale planning. Daarnaast zorgen wij samen met vluchtelingenwerk voor de maatschappelijke begeleiding en werktrajecten. Samen met de woningcorporatie(s) en in samenspraak met de regio gaan we voor de realisatie van de taakstelling voor huisvesting van naar verwachting 25 statushouders in de gemeente Son en Breugel in 2018. Daarnaast gaan we net als in de tweede helft van 2017, komend jaar door met de begeleiding van vergunninghouders, middels een Persoonlijk OntwikkelPlan (POP), in projectvorm met de WSD.
Beoogd maatschappelijk effect
Iedereen aan het werk
Operationele doelstelling(en)
Ondersteuning naar betaald werk
Doel
4.
Het doel van de Participatiewet is dat iedereen in staat gesteld wordt als volwaardig burger mee te doen en bij te dragen aan de samenleving. Daarbij wordt zoveel mogelijk uitgegaan van de eigen kracht van mensen en vindt participatie bij voorkeur plaats via werk. De gemeente stelt daarom ‘werk boven uitkering’. Daarbij wordt uitgegaan van het principe dat iedereen werkt naar vermogen, bij voorkeur in een reguliere baan. Het doel is economische onafhankelijkheid. Wanneer regulier werk niet mogelijk blijkt, is werken naar vermogen een alternatief: gesubsidieerd werk, werk met behoud van uitkering of tegenprestatie, beschut werk of dagbesteding.
We streven ernaar dat uitkeringsgerechtigden (zoveel mogelijk) zelfstandig in hun levensonderhoud kunnen voorzien door het aanbieden van regionaal afgestemde uniforme arbeidsvoorzieningen zoals bemiddeling, training en/of aangepast werk. Dit doen wij door de inzet van consulenten werk en WSD voor de toeleiding naar werk. Bovendien bieden wij uniforme regionale arbeidsvoorzieningen aan en realiseren we de garantiebanen (onderdeel Sociaal Akkoord) via het regionaal werkbedrijf 04-Werkt. Dit is geheel in lijn met de uitgangspunten binnen de Participatiewet.
In 2018 willen we via het bieden van arbeidsvoorzieningen voor werkzoekenden 30 personen laten uitstromen naar werk. Hierdoor zijn de personen onafhankelijk van de bijstand, al dan niet met behulp van loonkostensubsidie.
Door de samenwerking in de regio voor wat betreft de arbeidsvoorzieningen zullen we vanuit de doelgroep Participatie-wet 9 extra garantiebanen realiseren.
Wat doen we voor het klimaat?
Klimaat
Programma 7: Sociale zaken
Er is geen CO2 –doelstelling verbonden aan dit programma aangezien het effect van de programma’s op het klimaat vooralsnog op hoofdlijnen wordt bekeken. Toch kan het zijn dat er maatregelen worden genomen die een positief effect hebben op het klimaat.
Begroting 2018 (ton CO2) | Geraamd 2019 | Geraamd 2020 | Geraamd 2030 | |
---|---|---|---|---|
Sociale Zaken | 0 |
Autonome ontwikkelingen:
- Alleen indirecte autonome ontwikkelingen.
Operationele doelstellingen programma Sociale zaken:
Het hele programma Sociale zaken past bij de strategische doelstelling in programma 9 Milieu en Duurzaamheid op het gebied van Sociale Leefomgeving.
Concrete duurzaamheidsprojecten die invloed hebben op dit programma zijn:
1. MVI manifest actieplan
Doelgroep: burgemeester en wethouders en interne organisatie
Door de ondertekening van het MVI manifest en het bijbehorende actieplan MVI, wordt bij alle aanbestedingen structureel rekening gehouden met duurzaamheidscriteria, sociale werkgelegenheid en economische aspecten zoals regionale werkgelegenheid. Daarmee wordt invulling gegeven aan de doelen uit de beleidsnota Duurzaamheid 2016-2020.
Start Q1 2017
Eind 2030
Kosten niet van toepassing
Effect MVI meenemen in aanbestedingen
Bijdrage verbonden partijen aan dit programma.
Bijdrage aan verbonden partij
Werkvoorziening de Dommel (WSD)
GR Werkvoorziening de Dommel (WSD) te Boxtel
Doel en openbaar belang
De WSD voert de verplichtingen uit de voormalige Wet sociale werkvoorziening (Wsw) uit. Daarnaast verzorgt de WSD de re-integratie van mensen met een grote afstand tot de arbeidsmarkt voor gemeenten in het kader van de Participatie wet.
WSD draait structureel met een positief financieel resultaat. Dit betekent dat de deelnemende gemeenten slechts een kleine aanvullende gemeentelijke bijdrage (bestuurskosten) hoeven te betalen om de exploitatie sluitend te krijgen.
Algemene visie op en beleidsvoornemens omtrent inschakelen van de verbonden partij
De WSD is een uitvoeringsorganisatie van de Wsw en kan voor alle inwoners met een grote achterstand op de arbeidsmarkt een rol vervullen in de participatie.
Veranderingen en ontwikkelingen
De Wsw is per 1-1-2015 opgehouden te bestaan (er vindt geen nieuwe instroom plaats). De zittende doelgroep blijft gebruik maken van de Wsw. Er vindt gemiddeld jaarlijks 5% uitstroom plaats van de doelgroep
Risico’s
De WSD zal een meerjarenbegroting moeten gaan opstellen die uit blijft gaan van een positief financieel resultaat. Mocht dit niet lukken dan liggen de financiële gevolgen hiervan bij de deelnemende gemeenten.
Afbreukrisico van geen deelname
Hoog (bestuurlijk maar ook financieel als je in deze fase zou besluiten om niet meer te deel te nemen aan de gemeenschappelijke regeling).
Alternatieven voor geen deelname
Aansluiten bij andere gemeenschappelijke regeling of inkoop van diensten.
Bestuurlijke betrokkenheid
Deelname door de gemeenten Best, Boxtel, Haaren, Nuenen, Oirschot, Oisterwijk, Meierijstad (alleen het verzorgingsgebied van de voormalige gemeenten Schijndel en Sint-Oedenrode), Son en Breugel, Sint Michielsgestel en Vught.
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Algemeen bestuur: J.C. Bijlsma (raadslid) en K.H. Vortman (wethouder); plv.: dhr. T.A.M. Groenemans (vervanger dhr. Vortman) en dhr. M.J.A. van Beek (vervanger dhr. Bijlsma)
Dagelijks bestuur: K.H. Vortman (wethouder).Frequentie van terugkoppeling naar de raad
Structureel jaarlijks tweemaal (begroting, rekening); daarnaast incidenteel, afhankelijk van ontwikkelingen
Financieel belang
Naast de bestuurskosten zijn er nog kosten voor 34,7 (2018) geplaatste werknemers omgerekend naar 36 uur per week. Hiervoor wordt een bijdrage van het Rijk ontvangen. Voor 2018 gaat het om een bedrag van € 822.274-.
2017
2018
Bestuurskosten
5.130
5.176
Vermogenspositie en resultaat boekjaar
2016
2017
2018
Prognose
Prognose
Eigen vermogen
25.525.000
Vreemd vermogen
5.314.000
Resultaat boekjaar
3.530.000
2.462.000
3.867.000
Bijdrage aan verbonden partij
Dienst Dommelvallei
GR Dienst Dommelvallei te Mierlo
Doel en openbaar belang
Dienst Dommelvallei is het samenwerkingsverband van de gemeenten Geldrop-Mierlo, Nuenen en Son en Breugel. In deze dienst zijn de bedrijfsvoeringstaken financiën, belastingen, personeel & organisatie, informatievoorziening en planning en control voor de drie gemeenten ondergebracht. Daarnaast hebben de gemeenten Son en Breugel en Nuenen de taken met betrekking tot werk en inkomen en dienstverlening in Dienst Dommelvallei ondergebracht.
Algemene visie op en beleidsvoornemens omtrent inschakelen van de verbonden partij
Bij de vorming van Dienst Dommelvallei is aangegeven dat de dienst moet leiden tot: meer kwaliteit, minder kwetsbaarheid, minder kosten en goed werkgeverschap.
Veranderingen en ontwikkelingen
Dienst Dommelvallei stimuleert de samenwerking met en tussen de deelnemende gemeenten. Uitgangspunt is dat met de huidige collegiale houding van de partners er op diverse terreinen harmonisatie afspraken gemaakt worden. Bij harmonisatiewensen en nieuwe ontwikkelingen wordt in een zo vroeg mogelijk stadium gezamenlijk afgestemd binnen de structurele overlegvormen tussen portefeuillehouders, gemeentesecretarissen en managementteams.Met de ervaringen uit het afgelopen jaar 2016 en de uitkomsten van de evaluatie kunnen we stellen dat de dienst snel in staat is geweest om gemeentelijke werkzaamheden over te nemen.
Op dit moment ervaart de dienst dat ze een positie inneemt tussen het harmoniseren van werkwijzen en het verfijnen van de dienstverlening aan de partners. De rek is uit het aantal harmonisatiemogelijkheden en de roep om maatwerk per gemeente neemt toe.
De ambitie voor 2018 is samen te vatten als Leren en Excelleren. Door gebruik te maken van de ervaringen uit het verleden en de wederzijdse verwachtingen nog beter op elkaar af te stemmen stellen de dommelvallei organisaties elkaar in staat om te excelleren. Het motto daarbij is "Elke dag een beetje beter".Risico’s
Te hoge verwachtingen en te snel resultaat willen zien. Dienst Dommelvallei zal de tijd moeten krijgen om zichzelf te bewijzen. Daarbij zal een balans gezocht moeten worden tussen enerzijds dienstverlening aan de individuele deelnemers en efficiency en kwaliteit aan het totaal anderzijds.
Afbreukrisico van geen deelname
Bij geen deelname kunnen geen resultaten van de samenwerking behaald worden.
Alternatieven voor geen deelname
De werkzaamheden weer zelf als gemeente oppakken of in andere verbanden samenwerkingsmogelijkheden gaan zoeken.
Bestuurlijke betrokkenheid
Deelname door de gemeenten Geldrop-Mierlo, Nuenen en Son en Breugel.
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Het Algemeen Bestuur (AB) bestaat uit drie leden per college van de deelnemers. J.F.M. Gaillard (burgemeester), J.T.H. van den Nieuwenhuijzen (wethouder) en K.H. Vortman (wethouder) namens Son en Breugel.
Het AB wijst uit zijn midden een voorzitter, die tevens voorzitter is van het Dagelijks Bestuur (DB). Het DB bestaat uit de voorzitter, een collegelid uit het AB per deelnemer en de gemeentesecretarissen van de deelnemers. J.F.M. Gaillard is voorzitter van het DB.Frequentie van terugkoppeling naar de raad
Structureel jaarlijks tweemaal (begroting, rekening); daarnaast incidenteel, afhankelijk voor ontwikkelingen.
Financieel belang
2017
2018
Gemeentelijke bijdrage
3.788.088
3.826.140
Vermogenspositie en resultaat boekjaar
Het behaalde resultaat wordt via de afgesproken verdeelsleutel verrekend met de drie gemeenten.
In onderstaande tabel zijn de baten en lasten opgenomen die aan het programma zijn verbonden. De bedragen in onderstaande tabellen moeten vermenigvuldigd worden met € 1.000,-.
Zowel de baten als de lasten worden als positieve bedragen weergegeven. Het saldo wordt weergegeven als negatief als er meer lasten zijn dan baten en als positief als er meer baten zijn dan lasten.
Wat gaat het kosten?
Omschrijving | Werkelijk 2016 | Begroting 2017 | Begroting 2018 | Begroting 2019 | Begroting 2020 | Begroting 2021 | |||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | 2.808 | 2.839 | 2.938 | 2.938 | 2.938 | 2.938 | |||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||
Lasten | 5.802 | 5.165 | 5.113 | 5.073 | 5.003 | 4.990 | |||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||
Mutaties eigen vermogen | |||||||||||||||||||||||||||||||
Toevoegingen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||||||||||||||||||||||
Onttrekkingen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||||||||||||||||||||||
Saldo reservemutaties | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||||||||||||||||||||||
Totaal saldo baten en lasten | -2.994 | -2.326 | -2.176 | -2.135 | -2.065 | -2.053 |