Programma
12. Algemene dekkingsmiddelen
Tom van de Nieuwenhuijzen
Lasten en baten
bedragen × € 1.000
Baten
€ 29.931,30
60,8%
Lasten
€ 12.091,73
24,5%
Relevante beleidsnota’s
Relevante beleidsnota’s
Naam | Periode | Vastgesteld in de raad | Planning vaststelling nieuw beleidsplan |
---|---|---|---|
Nota activering, waardering en afschrijving | N.v.t. | 20 juni 2013 | NVT |
Nota reserves en voorzieningen | N.v.t. | 24 mei 2011 | NVT |
Financiële verordening | N.v.t. | 22 juni 2017 | NVT |
Beoogd maatschappelijk effect
Verantwoording aan de burger
Operationele doelstelling(en)
Leesbare Planning & control documenten
Doel
1.
Door middel van de planning & control-cyclus wordt jaarlijks aangegeven wat de geplande werkzaamheden zijn met de daaraan gekoppelde middelen (begroting en kadernota), wat de voortgang is (1e en 2e berap) en wat er daadwerkelijk gebeurd is (via de jaarrekening). Begin 2017 is bekeken hoe de leesbaarheid van de diverse producten kan worden verbeterd. In deze begroting zijn een aantal van deze verbeteringen zichtbaar. Vanaf begrotingsjaar 2018 wordt ook een digitale versie van de begroting gepubliceerd.
Beoogd maatschappelijk effect
Financieel huishouden goed op orde
Operationele doelstelling(en)
Een reëel en structureel sluitende begroting
Doel
2.
De financiële situatie van onze gemeente is gezond te noemen en dat willen we graag zo houden. Om de gemeentefinanciën goed op orde te houden is het belangrijk dat de begroting reëel en structureel in evenwicht is. Het reëel evenwicht houdt in dat de ramingen volledig, realistisch en haalbaar zijn. Als structurele lasten gedekt zijn door structurele baten is er sprake van structureel evenwicht.
De middelen en de ontwikkelingen daarvoor zijn:
Algemene uitkering
Het grootste deel van de inkomsten van de gemeente wordt ontvangen via de algemene uitkering. De ontwikkelingen van de algemene uitkering worden gevolgd. De mutaties als gevolg van de meicirculaire worden bij de kadernota betrokken. De mutaties als gevolg van de septembercirculaire worden bij de begroting betrokken.
Uitkering Sociaal Domein
Op dit moment is de verwachting dat de baten op basis van de transities voldoende zijn om de lasten van de gemeente te dekken. Eventuele mutaties bij de integratie uitkering Sociaal Domein binnen het gemeentefonds worden daarom ook budgettair neutraal verwerkt. De uitkomsten van de jaarrekening 2016 laten een positief saldo zien. Dit geldt met name bij de WMO. De jeugdzorg laat nadelige resultaten zien en de verwachting is dat dit ook in 2018 doorzet. Overschotten bij de WMO kunnen ingezet worden ten behoeve van de Jeugdzorg. Omdat het gaat om een open eind regelingen blijft het belangrijk dat we terughoudend omgaan met het inzetten van het structurele begrotingssaldo. De geplande overheveling van de Integratie uitkering sociaal domein naar de algemene uitkering wordt uitgesteld.
Belastingen
Door de gemeente worden OZB (onroerendezaakbelasting) afvalstoffenheffing, rioolheffing en diverse leges opgelegd aan de burger. Uitgangspunt hierbij is dat de OZB wordt geïndexeerd met het percentage van de gewogen kostenontwikkeling en dat de heffingen en leges 100% kostendekkend zijn. Het is mogelijk om OZB gebruikersdeel te heffen over bouwterreinen met bestemming niet-woning en voor niet-woningen in aanbouw. Een gevolg hiervan is dat de lastendruk van de bedrijven toeneemt.Van deze mogelijkheid wordt nog geen gebruik gemaakt.
Ontwikkelingen op financieel gebied
Op basis van de huidige genomen besluiten van uw raad en toekomstige ontwikkelingen omtrent Centrumontwikkeling Son, Centrumontwikkeling Breugel en nieuwbouw en renovatie gemeentehuis is de financiële calculatie voor de projecten geactualiseerd. Op basis van deze actualisatie wordt voorgesteld vanaf 2021een stelpost op te nemen om toekomstige exploitatielasten te kunnen opvangen binnen de gemeentelijke begroting. De ontwerpbegroting 2018 -2021 Dommelvallei is opgesteld overeenkomstig de uitgangspunten die door het Dagelijks Bestuur zijn vastgesteld. De ontwerpbegroting 2018 – 2021 voorziet in een verlaging van de gemeentelijke bijdrage voor Son en Breugel. Per 25 mei 2018 is de Europese Algemene Verordening Gegevensbescherming van toepassing (hierna Avg). Dat betekent dat er vanaf die datum nog maar één ‘privacywet’ geldt in de hele Europese Unie. Één van de eisen die de Avg stelt aan overheden is het aanwijzen van een functionaris voor gegevensbescherming. Dit brengt een noodzakelijke uitbreiding van de personele capaciteit met zich mee. De Avg staat ons toe hierin samen te werken met andere overheidsorganisaties. Binnen de Dommelvallei-organisaties wordt op dit moment de samenwerking gezocht, onder andere om de kosten te beperken.
Ontwikkelingen BBV
De begroting 2018 is opgesteld conform de richtlijnen van het BBV. Na de wijzigingen in de BBV die in 2017 zijn doorgevoerd staan er vooralsnog geen grote veranderingen gepland.
Wat doen we voor het klimaat?
Klimaat
Programma 12: Algemene dekkingsmiddelen.
Er is geen CO2 –doelstelling verbonden aan dit programma aangezien de invloed van de programma’s op het klimaat vooralsnog op hoofdlijnen wordt bekeken.
Begroting 2018 (ton CO2) | Geraamd 2019 | Geraamd 2020 | Geraamd 2030 | |
---|---|---|---|---|
Algemene dekkingsmiddelen | 0 |
Bijdrage verbonden partijen aan dit programma.
Bijdrage aan verbonden partij
Dienst Dommelvallei
GR Dienst Dommelvallei te Mierlo
Doel en openbaar belang
Dienst Dommelvallei is het samenwerkingsverband van de gemeenten Geldrop-Mierlo, Nuenen en Son en Breugel. In deze dienst zijn de bedrijfsvoeringstaken financiën, belastingen, personeel & organisatie, informatievoorziening en planning en control voor de drie gemeenten ondergebracht. Daarnaast hebben de gemeenten Son en Breugel en Nuenen de taken met betrekking tot werk en inkomen en dienstverlening in Dienst Dommelvallei ondergebracht.
Algemene visie op en beleidsvoornemens omtrent inschakelen van de verbonden partij
Bij de vorming van Dienst Dommelvallei is aangegeven dat de dienst moet leiden tot: meer kwaliteit, minder kwetsbaarheid, minder kosten en goed werkgeverschap.
Veranderingen en ontwikkelingen
Dienst Dommelvallei stimuleert de samenwerking met en tussen de deelnemende gemeenten. Uitgangspunt is dat met de huidige collegiale houding van de partners er op diverse terreinen harmonisatie afspraken gemaakt worden. Bij harmonisatiewensen en nieuwe ontwikkelingen wordt in een zo vroeg mogelijk stadium gezamenlijk afgestemd binnen de structurele overlegvormen tussen portefeuillehouders, gemeentesecretarissen en managementteams.Met de ervaringen uit het afgelopen jaar 2016 en de uitkomsten van de evaluatie kunnen we stellen dat de dienst snel in staat is geweest om gemeentelijke werkzaamheden over te nemen.
Op dit moment ervaart de dienst dat ze een positie inneemt tussen het harmoniseren van werkwijzen en het verfijnen van de dienstverlening aan de partners. De rek is uit het aantal harmonisatiemogelijkheden en de roep om maatwerk per gemeente neemt toe.
De ambitie voor 2018 is samen te vatten als Leren en Excelleren. Door gebruik te maken van de ervaringen uit het verleden en de wederzijdse verwachtingen nog beter op elkaar af te stemmen stellen de dommelvallei organisaties elkaar in staat om te excelleren. Het motto daarbij is "Elke dag een beetje beter".Risico’s
Te hoge verwachtingen en te snel resultaat willen zien. Dienst Dommelvallei zal de tijd moeten krijgen om zichzelf te bewijzen. Daarbij zal een balans gezocht moeten worden tussen enerzijds dienstverlening aan de individuele deelnemers en efficiency en kwaliteit aan het totaal anderzijds.
Afbreukrisico van geen deelname
Bij geen deelname kunnen geen resultaten van de samenwerking behaald worden.
Alternatieven voor geen deelname
De werkzaamheden weer zelf als gemeente oppakken of in andere verbanden samenwerkingsmogelijkheden gaan zoeken.
Bestuurlijke betrokkenheid
Deelname door de gemeenten Geldrop-Mierlo, Nuenen en Son en Breugel.
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Het Algemeen Bestuur (AB) bestaat uit drie leden per college van de deelnemers. J.F.M. Gaillard (burgemeester), J.T.H. van den Nieuwenhuijzen (wethouder) en K.H. Vortman (wethouder) namens Son en Breugel.
Het AB wijst uit zijn midden een voorzitter, die tevens voorzitter is van het Dagelijks Bestuur (DB). Het DB bestaat uit de voorzitter, een collegelid uit het AB per deelnemer en de gemeentesecretarissen van de deelnemers. J.F.M. Gaillard is voorzitter van het DB.Frequentie van terugkoppeling naar de raad
Structureel jaarlijks tweemaal (begroting, rekening); daarnaast incidenteel, afhankelijk voor ontwikkelingen.
Financieel belang
2017
2018
Gemeentelijke bijdrage
3.788.088
3.826.140
Vermogenspositie en resultaat boekjaar
Het behaalde resultaat wordt via de afgesproken verdeelsleutel verrekend met de drie gemeenten.
In onderstaande tabel zijn de baten en lasten opgenomen die aan het programma zijn verbonden. De bedragen in onderstaande tabellen moeten vermenigvuldigd worden met € 1.000,-.
Zowel de baten als de lasten worden als positieve bedragen weergegeven. Het saldo wordt weergegeven als negatief als er meer lasten zijn dan baten en als positief als er meer baten zijn dan lasten.
Wat gaat het kosten?
Omschrijving | Werkelijk 2016 | Begroting 2017 | Begroting 2018 | Begroting 2019 | Begroting 2020 | Begroting 2021 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | 32.932 | 21.334 | 22.152 | 22.520 | 22.866 | 23.242 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lasten | 14.712 | 7.266 | 6.292 | 6.526 | 6.694 | 6.767 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mutaties eigen vermogen | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Toevoegingen | 8.565 | 6.791 | 7.779 | 1.268 | 934 | 752 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Onttrekkingen | 7.174 | 1.853 | 5.800 | -150 | -50 | 0 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Saldo reservemutaties | -1.391 | -4.938 | -1.979 | -1.418 | -984 | -752 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Totaal saldo baten en lasten | 19.611 | 19.006 | 17.840 | 17.411 | 17.156 | 17.227 |