Programma
5. Onderwijs, sport en cultuur
Kees Vortman (onderwijs en sport), Tom van den Nieuwenhuijzen (subsidiebeleid, kunst en cultuur, monumentenbeleid en archeologie) en Robert Visser (Vestzaktheater)
Lasten en baten
bedragen × € 1.000
Baten
€ 400,54
0,8%
Lasten
€ 3.051,04
6,2%
Relevante beleidsnota’s
Relevante beleidsnota’s
Naam | Periode | Vastgesteld in de raad | Planning vaststelling nieuw beleidsplan |
---|---|---|---|
Integraal Huisvestingsplan onderwijs | 2012-2015 | 22 december 2011 | Nog niet bekend |
Peuterwerk | N.v.t. | 4 oktober 2012 | 2018 |
Accommodatiebeleid | N.v.t. | 6 februari 2014 | |
Cultuurhistorisch beleidsplan Son en Breugel | N.v.t. | N.v.t. | 2018 |
Subsidiebeleidsplannen | Vanaf 2005 | Jaarlijks | Dec 2017 |
Visie Sport en beweeg | vanaf 2014 | 6 februari 2014 | n.v.t. |
Monument in Beeld | Vanaf 2011 | 1 september 2011 | N.v.t. |
Beoogd maatschappelijk effect
Alle kinderen hebben recht op (passend) onderwijs zodat zij zich educatief kunnen ontplooien in een doorlopende leerlijn.
Operationele doelstelling(en)
Alle scholen hebben de beschikking over een kwalitatief goed gebouw en buitenruimte.
Doel
1.
We gaan verder met de uitvoering van het Integraal HuisvestingsPlan Onderwijs met het realiseren van nieuwbouw in het project Breugel Bruist! Bij het nieuwe gebouw van de Sonnewijzer is de Ruysdaelstraat aangepast en voorzien van een fietsstrook, nieuwe bebording en een stopverbod. Bij nieuwbouw wordt rekening gehouden met brede school-ontwikkelingen en doorlopende leerlijnen (0 tot 12 jaar).
Onderwijsachterstand wordt voorkomen door het aanbieden van voorschoolse voorzieningen
Doel
2.
We streven naar zo veel mogelijk thuis/nabij onderwijs en zoeken met name naar de juiste verbindingen, ook met scholen en instanties buiten het dorp. De succesfactor voor Passend onderwijs is vooral ketenkwaliteit en het aanbieden van goede ondersteuningsarrangementen. We verwachten groei, een stijging van het geboorteaantal en van nieuwkomers. Gezien de groei zal er in 2018 een groter beroep worden gedaan op ondersteuning van het aantal (zorg) kinderen.
Dat iedere peuter gebruikt maakt van een voorschoolse voorziening
Doel
3.
Met alle (voor)schoolse voorzieningen (kinderdagopvang, peuterwerk), het onderwijs en Zuidzorg overleggen we regelmatig om inhoudelijk af te stemmen en een doorlopendevleerlijn te bevorderen. In 2018 wordt er nieuw beleid ontwikkeld om deelname van alle peuters aan de voorschoolse opvang mogelijk te maken. De huidige ''rijksregeling onderwijsachterstanden'' loopt ook in 2018 nog door.
Goede reismogelijkheden voor de leerlingen van en naar school, waarbij de eigen verantwoordelijkheid leidend is.
Doel
4.
Voor deze open-einde regeling voor het leerlingenvervoer hebben we sinds 2014-2015 het beleid aangepast. Bij de uitvoering staat maatwerk centraal vanuit de eigen mogelijkheden van het kind en verantwoordelijkheid van de ouders. Sinds genoemd schooljaar is hierin een opstapplaats ingesteld.
We streven de komende jaren naar een verdere daling door meer thuis/nabij aanbod van dagbesteding te realiseren. Daarmee starten we in 2018. Als we kijken naar het aantal leerlingen (2611) en het aantal leerlingen (71) dat gebruik maakt van een voorziening leerlingenvervoer, dan zien we dat bijna 3% van het totaal aantal leerlingen een voorziening leerlingenvervoer heeft. Ingezet wordt op lokaal passend onderwijs en dat kinderen die naar een andere gemeente gaan, zo veel mogelijk gebruik maken van collectief vervoer.
Beoogd maatschappelijk effect
Iedereen kan zich cultureel ontwikkelen.
Operationele doelstelling(en)
De Bibliotheek blijft een (objectieve) informatievoorziening en voorkomt taalachterstand
Doel
5.
De bibliotheek is een belangrijke ketenpartner in het sociaal domein en bij de versterking van de informele educatie. Voor de gemeente is een taaloffensief belangrijk. De bibliotheek houdt lezingen en geeft daarnaast workshops op het gebied van mediawijsheid, digitale ontwikkelingen en opvoeding. Er zullen exposities zijn, computercafé’s voor ouderen, ''digisterker'', ''dementheek'', schoolklassen op bezoek, schrijversbezoeken en activiteiten op het gebied van de integratie van vluchtelingen, zoals ''taalmaatjes''. Harmonie en Muziekonderwijs zullen in 2018 worden uitgedaagd tot intensieve samenwerking met andere partners (Bibliotheek, Meedoen, etc) in Vestzak en andere locaties, waar via multidisciplinaire projecten wordt gewerkt aan kruisbestuivingen met gezondheidsbevorderende dans- en beweegprojecten.
We starten met oprichting van een taalpunt, een punt in de bibliotheek in het Vestzak, waar informeel en lokaal taalles wordt gegeven aan (een grote groep) laaggeletterden. Dit is operationeel in 2018. Dit vraagt om specifieke deskundigheid en vaardigheden van de vrijwilligers van (via train-de-trainer in de 0e lijn). Er wordt een partnerschap opgericht met Bibliotheek Dommeldal, Stichting Lezen en Schrijven, LEV en -zo mogelijk- andere gemeenten. Een samenwerkingsconvenant wordt getekend en partners gaan aan de slag onder leiding van een stuurgroep. In 2017 kan dit budgettair neutraal verlopen. In 2018 en verder zal hier een bijdrage vanuit de gemeente bij nodig zijn. De kwartiermaker zal ook benodigde aanvullende gelden bij derden werven. De investeringen in taalpunt-plus zijn nodig voor het inrichten van een informatiefunctie, de aanmeldingsprocedure, de verwijsfunctie en voor lesactiviteiten.
De tijdelijke huisvesting van de bibliotheek, in samenwerking met andere functies als de Harmonie, Zuidzorg 'Ontmoet en groet' en Vestzakmuziek- en theater wordt vormgegeven in de in 2017 aangepaste Vestzaklocatie, zodat een omgeving ontstaat waarin in 2018 de samenwerking vast beproefd wordt.
In september 2017 is aan de commissie BZ een beeld gepresenteerd van cultureel Son en Breugel. Dit beeld gaat in op het huidige culturele- en kunstzinnige aanbod in ons dorp, wie daarbij welke rol speelt en in hoeverre het aanbod voldoende divers en voor alle doelgroepen geschikt is. De input wordt gebruikt voor het vastleggen van cultuurbeleid, dat naar verwachting nog in 2017 kan worden vastgesteld. Dit beleid krijgt dan vervolg in uitvoering in 2018. Culturele vorming begint al op jonge leeftijd. In de periode 2017-2021 investeren we daarom extra in een programma voor cultuureducatie op de basisschool: "De Cultuur Loper''. In 2018 gaan in ieder geval 3 scholen hieraan deelnemen, de andere 4 scholen volgen daarna. De coördinator van de Cultuur Loper is in dienst van de bibliotheek.
Het muziekonderwijs is voor alle kinderen toegankelijk
Doel
6.
De huidige mogelijkheden voor bekostiging van muziekonderwijs worden in 2018 voortgezet. Het betreft de individuele subsidiëring van het muziekonderwijs (rugzakje) en subsidiëring van de muzieklessen die door de Harmonie gegeven worden.
Beoogd maatschappelijk effect
Iedereen krijgt de mogelijkheid om te sporten
Operationele doelstelling(en)
Integreren van sport in het sociaal domein
Doel
7.
Er worden twee sporen bewandeld. In de eerste plaats houden we gemeentelijke faciliteiten op orde (zoals kunstgras SBC ). In de tweede plaats gaan we aan de slag met de combinatiefunctionaris van de LEVgroep om de verbindingen met en tussen de verenigingen te versterken. We doen dit ook om de sportverenigingen zoveel mogelijk aan te laten haken bij het verdere vervolg van de conferentie transities sociaal domein. Sport en beweeg is zowel vrijetijdsbesteding als dagbesteding en gezondheidsbevorderend voor kwetsbare groepen. Denk aan G-sporten en Bewegen voor Ouderen en intensiever gebruik maken van beweegtuinen.
Stimuleren dat het een gewoonte wordt om dagelijks te bewegen door te wandelen of te fietsen
Doel
8.
Het gaat om het op gang brengen van een bewustwordingsproces. Inmiddels is een activiteit Wandelfit vanuit de LEVgroep opgestart.
Het laten aansluiten van kwetsbare doelgroepen bij bestaande organisaties en activiteiten
Doel
9.
De Stichting Meedoen organiseert momenteel gerichte activiteiten voor deze doelgroep. Verdere integratie van deze doelgroepen bij het reguliere aanbod is het uiteindelijke doel. Samenwerking tussen Meedoen en de sportverenigingen vormt daarbij een basis.
Versterking verenigingskader en deskundigheidsbevordering
Doel
10.
Door middel van contacten met en tussen verenigingen is het doel de deskundigheid van organisaties en de vrijwilligers te vergroten. Daarbij gaat het zowel over verenigingszaken zoals financiën, communicatie, vrijwilligers etc. als over sociaal-maatschappelijke vraagstukken. Met sterke en kundige verenigingen kan de gewenste rol voor het begeleiden van inwoners met een beperking en/of met een beweegachterstand (kwetsbare doelgroepen) worden vormgegeven.
Verbeteren zwemvaardigheid
Los van de hiervoor genoemde doelstellingen wordt de zwemvaardigheid verbeterd door het toekennen van een individuele subsidie (zogenaamd zwemvestje). Monitoring vindt plaats.
Exploitatiebijdrage zwembad Thermae Son
Conform de raadsbesluitvorming in 2017 wordt in 2018 een exploitatiebijdrage verstrekt. Daarbij is voorzien in een aantal kritische prestatieindicatoren op basis waarvan wordt bekeken of ook na 2018 een bijdrage aan de orde is.
Beoogd maatschappelijk effect
Behoud van cultuurhistorische waarde
Operationele doelstelling(en)
Cultuurhistorisch beleidsplan en waardenkaart 2e fase
Doel
11.
Het cultuurhistorisch beleidsplan en waardenkaart strekken ter uitvoering van wettelijke verplichtingen (voortvloeiend uit Verdrag van Malta) om cultuurhistorische waarden in gemeentelijk beleid en in de ruimtelijke context dan wel planologisch te verankeren. Dit project zal naar verwachting in de loop van 2018 worden afgerond. De kosten betreffen extern advies, kaartmateriaal etc.
Opbouw van een gemeentelijke monumentenlijst en uitvoering gemeentelijk monumentenbeleid
Doel
12.
De Monumentencommissie heeft tot taak het college te adviseren over de aanwijzing van panden en objecten voor eventuele plaatsing op een gemeentelijke monumentenlijst. Hiermee wordt geleidelijk een gemeentelijke monumentenlijst opgebouwd. Naar verwachting zal de Monumentencommissie ook in 2018 een aantal objecten voordragen voor plaatsing op de gemeentelijke monumentenlijst. Het college besluit over de adviezen van de Monumentencommissie.
Er is € 20.000,- beschikbaar voor de subsidiëring van de kosten van het onderhoud van monumenten.
Selecteren en documenteren archeologisch vondstmateriaal
Doel
13.
In 2009 is het Archeologiebeleid voor Son en Breugel vastgesteld. Dit beleid is vertaald in alle ruimtelijke plannen en wordt ook opgenomen in het cultuurhistorisch beleidsplan en waardenkaart 2e fase (zie ook punt 11). Daarnaast is het van belang dat cultuurhistorisch erfgoed breed, dus ook archeologie, voor de gemeenschap Son en Breugel veilig wordt gesteld, wordt ontsloten en kenbaar wordt gemaakt aan een breed publiek. Naast een aantal kleinschalige projecten die vanuit het beleidsplan recreatie en toerisme worden vormgegeven, is er voor het archeologisch vondstmateriaal in Son en Breugel een werkgroep archeologie aan de slag gegaan om een concreet Plan van Aanpak te maken. Dit is in september 2016 ingediend. In het plan van aanpak is opgenomen op welke wijze het archeologisch materiaal wordt geselecteerd en gedocumenteerd en wat daarvoor nodig is. Daarbij zijn ook de tijdpaden en incidentele- en structurele kosten inzichtelijk gemaakt. Het ingediende plan van aanpak dient als basis om een verdere uitwerking te geven aan onze gemeentelijke doelstelling op het gebied van archeologie. Daarom blijven wij constant bewaken dat de uitvoering hiervan ook conform deze doelstelling is.
Wat doen we voor het klimaat?
Klimaat
Programma 5: Onderwijs, sport en cultuur
Er is geen CO2 –doelstelling verbonden aan dit programma aangezien de effecten van programma’s op het klimaat vooralsnog op hoofdlijnen wordt gekeken. Toch kan het zijn dat er maatregelen worden genomen die een positief effect hebben op het klimaat.
Begroting 2018 (ton CO2) | Geraamd 2019 | Geraamd 2020 | Geraamd 2030 | |
---|---|---|---|---|
Onderwijs, sport en cultuur | 0 |
Autonome ontwikkelingen:
- De energieprestatie-eisen voor gebouwen worden verder aangescherpt. Dit geldt ook voor bestaande gebouwen (bv. minimum energielabel C voor kantoren vanaf 2023).
Operationele doelstellingen programma Onderwijs, sport en cultuur:
Het hele programma Onderwijs, sport en cultuur past bij de strategische doelstelling op het gebied van Sociale leefomgeving in programma 9 Milieu en Duurzaamheid
Concrete duurzaamheidsprojecten die invloed hebben op dit programma zijn:
1. Burgerinitiatief SonEnergie / Sonenbreugelverbindt
"Doelgroep: verenigingen en inwoners van Son en Breugel”
Verschillende partijen binnen Son en Breugel zoals bijv. Sonenbreugelverbindt en Sonenergie worden uitgedaagd om samen met groepen inwoners of met verenigingen projecten uit te voeren op het gebied van duurzaamheid. Het is de bedoeling dat de verschillende initiatieven worden begeleid van idee tot concrete uitvoering van het project. De gemeente faciliteert en ondersteunt de projecten. In 2017 zijn er oriënterende gesprekken geweest met Sonenbreugelverbindt en Sonenergie. Hun plan van aanpak wordt ondersteund door de gemeente en er is gevraagd hiervoor een concreet subsidieverzoek in te dienen, zodat de projecten in 2017 daadwerkelijk opgepakt kunnen worden en in 2018 uitgevoerd kunnen worden.
Start Q1 2017
Eind 2030
Kosten € 10.000,00
Effect bewustwording
2. Zonnepanelen plaatsen bij particuliere woningeigenaren, (sport)verenigingen, verenigingen van eigenaren en scholen
Doelgroep: verenigingen en inwoners van Son en Breugel
De gemeenteraad Son en Breugel heeft ingestemd met het: Projectplan Zonnepanelenproject Regio Zuidoost Brabant. In dit project gaan diverse gemeenten in het MRE gebied zonnepanelen aanbieden aan particuliere woningeigenaren, (sport-) verenigingen en VvE’s (verenigingen van eigenaren), waarbij de gemeente het volledige traject van aanschaf, financiering en garantie voor haar rekening neemt door middel van een overeenkomst met een serviceprovider die in regionaal verband wordt aanbesteed. Dit project is een afgeleide van het succesvolle zonnepanelen project in de gemeente Landgraaf. Uitgangspunt is dat binnen 15 jaar de bewoners de zonnepanelen volledig hebben terugbetaald. Het is de verwachting dat ongeveer 500 huishoudens gebruik gaan maken van deze maatregel. De datum van de eerste plaatsing van de zonnepanelen is naar verwachting begin 2018."
Start Q2 2017
Eind 2030
Kosten € 0,00
Effect 672 ton CO2 (wordt meegenomen in programma 9)
3. MVI manifest actieplan
Doelgroep: burgemeester en wethouders en interne organisatie
Door de ondertekening van het MVI manifest en het bijbehorende actieplan MVI, wordt bij alle aanbestedingen structureel rekening gehouden met duurzaamheidscriteria, sociale werkgelegenheid en economische aspecten zoals regionale werkgelegenheid. Daarmee wordt invulling gegeven aan de doelen uit de beleidsnota Duurzaamheid 2016-2020.
Start Q1 2017
Eind 2030
Kosten niet van toepassing
Effect MVI meenemen in aanbestedingen
Bijdrage verbonden partijen aan dit programma.
In onderstaande tabel zijn de baten en lasten opgenomen die aan het programma zijn verbonden. De bedragen in onderstaande tabellen moeten vermenigvuldigd worden met € 1.000,-.
Zowel de baten als de lasten worden als positieve bedragen weergegeven. Het saldo wordt weergegeven als negatief als er meer lasten zijn dan baten en als positief als er meer baten zijn dan lasten.
Wat gaat het kosten?
Omschrijving | Werkelijk 2016 | Begroting 2017 | Begroting 2018 | Begroting 2019 | Begroting 2020 | Begroting 2021 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | 426 | 385 | 401 | 401 | 401 | 425 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lasten | 3.525 | 3.025 | 3.051 | 2.997 | 2.826 | 2.973 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mutaties eigen vermogen | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Toevoegingen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Onttrekkingen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Saldo reservemutaties | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Totaal saldo baten en lasten | -3.099 | -2.640 | -2.650 | -2.596 | -2.425 | -2.548 |