Programma
1. Bestuurlijke zaken
Hans Gaillard; Robert Visser (economische zaken incl. Ekkersrijt)
Lasten en baten
bedragen × € 1.000
Baten
€ 0,00
0,0%
Lasten
€ 1.321,30
2,7%
Relevante beleidsnota’s
Relevante beleidsnota’s
Naam | Periode | Vastgesteld in de raad | Planning vaststelling nieuw beleidsplan |
---|---|---|---|
Beleidskader integriteit gemeente Son en Breugel 2015 | N.v.t. | 26 maart 2015 | N.v.t. |
Integriteit en kandiaat-raadsleden en - wethouders | rondom gemeenteraadsverkiezingen 2018 | 22 december 2016 | N.v.t |
Bestuurlijke toekomstvisie | N.v.t. | 18 juni 2015 | N.v.t. |
Jeugdgemeenteraad | N.v.t. | 4 februari 2016 | N.v.t. |
IBP 2016-2020 | 2016-2020 | 2 december 2015 (Commissie AZ) | N.v.t. |
Beoogd maatschappelijk effect
Betrokkenheid en interactie: Participatie
Operationele doelstelling(en)
Klimaat creëren waarbij de gemeenschap mag, kan en wil participeren
Doel
1.
Het college heeft een open en actieve houding in communicatie en samenwerking met de 4 O’s: Inwoners en ondernemers mogen, kunnen en willen meedenken en meedoen.
Diverse instrumenten voor participatie worden bedacht en ingezet om inwoners, ondernemers en andere partners te betrekken in het beleidsvoorbereidings-, besluitvormings- en uitvoeringsproces.
Bij ieder onderwerp of project wordt nagedacht over een passende participatievorm en wijze van communiceren.
Inzetten van communicatie als strategisch instrument
Doel
2.
Communicatie wordt ingezet als strategisch instrument in verschillende fases van beleidsontwikkeling- en beleidsuitvoering. In een vroegtijdig stadium wordt nagedacht over de rol, inzet en vorm van communicatie.
Toegankelijke en begrijpelijke beleidsvoorlichting
Doel
3.
Communicatie is gericht op toegankelijke en begrijpelijke publieks- en ook persvoorlichting. Het gebruik van begrijpelijke taal in alle lagen van de gemeentelijke organisatie wordt gestimuleerd met behulp van coaching, een Taalteam, cursussen/workshops en de ontwikkeling en gebruik van formats.
Intensiever gebruik digitale en interactieve communicatiemiddelen
Doel
4.
Het college stimuleert in haar dienstverlening en communicatie naar inwoners -waar mogelijk- het gebruik van digitale communicatiekanalen en – middelen: e-mail, website, apps, digitale borden en sociale media. De toepassing en het gebruik sociale media wordt uitgebreid en gestimuleerd. De gemeentelijke begroting komt digitaal beschikbaar.
Actieve pers- en publieksvoorlichting: actieve openbaarheid
Doel
5.
Als gezicht van de gemeente nemen de collegeleden de woordvoering naar pers en het publiek actief ter hand. Wekelijks worden n.a.v. de collegebesluiten persberichten verstuurd en persgesprekken gevoerd. Indien nodig wordt de pers individueel (telefonisch) te woord gestaan en worden, vaak samen met andere betrokken partnerorganisaties, extra persgesprekken of –conferenties georganiseerd.
Communicatie-inzet bij verschillende grote programma's en projecten
Doel
6.
Ook in 2018 zullen diverse grote projecten en gebeurtenissen vragen om gerichte en specifieke communicatieactiviteiten. Voorbeelden zijn de centrumplannen, groenbeleid, de overgang naar LED voor de openbare verlichting en opkomstbevordering en lijsttrekkersdebat bij de gemeenteraadsverkiezingen, alsook advies en ondersteuning bij inwerken het nieuwe college en opstellen van het collegeprogramma.
Beoogd maatschappelijk effect
Integere overheid
Operationele doelstelling(en)
Integriteitstoets kandidaat-wethouders
Doel
7.
Op 2 december 2016 besloot uw raad rond de gemeenteraadsverkiezingen van 2018 kandidaat-wethouders te verplichten mee te werken aan een integriteitstoets en een Verklaring Omtrent het Gedrag (screeningsprofiel Politieke ambtsdragers) te laten inleveren. Voor genoemde toets dient de notitie "Werkwijze Integriteitstoets Kandidaat-Wethouders gemeente Son en Breugel" van mevrouw mr. dr. G. van den Biggelaar als uitgangspunt genomen te worden. Een en ander is in lijn met het in maart 2015 vastgestelde ''Beleidskader integriteit gemeente Son en Breugel''. Dit proces is inmiddels voor de periode na 21 maart 2018 ingeregeld.
Beoogd maatschappelijk effect
Betrekken jongeren bij bestuur
Operationele doelstelling(en)
Evaluatie Jeugdgemeenteraad.
Doel
8.
In oktober 2016 is de jeugdgemeenteraad feitelijk van start gegaan. Evaluatie heeft in het derde kwartaal 2017 plaatsgehad en op basis daarvan wordt de jeugdgemeenteraad -met aandacht voor verbeterpunten- voortgezet.
Beoogd maatschappelijk effect
Versterken positie gemeente
Operationele doelstelling(en)
Bestuurlijke Toekomst: vervolg
Doel
9.
De gemeenteraad heeft een visie op zijn eigen bestuurlijke toekomst geformuleerd. De kern van deze visie komt op het volgende neer:
- Intensiveren van de samenwerking binnen Dommelvallei
- Intensiveren van de samenwerking binnen het stedelijk gebied
- Visie op bestuurlijke vorm.
In een eerder stadium is er een tijdsschema aan de verschillende stappen gehangen. Voor de eerste stap werd 2 jaar tijd ingeruimd, voor de tweede stap ook en na 4 jaar zou de visie op de bestuurlijke toekomst opnieuw worden bekeken. Door de ontwikkelingen rond de bestuurlijke toekomst in Nuenen is dit echter in een stroomversnelling geraakt. Zowel de samenwerking binnen de Dommelvallei alsook de samenwerking in het Stedelijk Gebied Eindhoven zijn hiervan afhankelijk.
Op 12 juli 2017 werd bekend dat de provincie de herindelingsprocedure, op basis van de Wet Arhi, instelt. Vanaf 15 augustus 2017 is hiermee gestart. Ondertussen liepen al gesprekken tussen Nuenen en Son en Breugel. De uitkomst is onbekend en onduidelijk. De Raad neemt op 2 november een besluit over de bestuurlijke toekomst. 15 februari 2018 is de uiterste termijn waarop de eerste fase van het herindelingsproces, het zogenaamde Open Gesprek, eindigt. In de begroting voor 2017 is een incidenteel bedrag opgenomen van €100.000,-. Dit bedrag zal aan het einde van het jaar nog niet volledig zijn bestemd. Middels de resultaatbestemmingen zal worden voorgesteld de vrijvallende middelen ook voor 2018 beschikbaar te houden. Additionele financiering is dus niet nodig.
Intensiveren samenwerking in de regio op 3 niveaus
Doel
10.
In het collegeprogramma ‘Samen duurzaam verder’ wordt prioriteit gegeven aan de regionale samenwerking. Dit wordt versterkt door de visie op de bestuurlijke toekomst. De regionale samenwerking valt onder te verdelen in 3 niveaus: op het niveau van Zuidoost Brabant, op het niveau van het Stedelijk Gebied Eindhoven en op het niveau van Dienst Dommelvallei.
- Op het vlak van Zuidoost Brabant zijn diverse organisaties actief waarin alle 21 gemeenten in deze regio participeren. Dit zijn de GGD, de Veiligheidsregio (VRBZO), de omgevingsdienst (ODZOB) en de Metropoolregio (MRE). De eerste drie samenwerkingsverbanden betreffen sectorale beleidsvelden en zullen, indien nodig, in het desbetreffende programma aan bod komen. De Metropoolregio heeft een meer algemeen bestuurlijke taak en valt inhoudelijk onder dit programma. Het samenwerkingsverband is in 2017 geëvalueerd. Deze evaluatie is op zijn minst pittig te noemen. Er is niet veel draagvlak voor de samenwerking en de organisatie en structuur van de samenwerking is op zijn zachts gezegd voor velen diffuus. Als gevolg daarvan zal in 2018 een doorontwikkelingsproces worden gestart. Vooralsnog is de bedoeling dat tegen het zomerreces meer duidelijkheid komt over de agenda en de structuur van de samenwerking. Besluitvorming hierover in de gemeenteraad wordt in het derde of vierde kwartaal van 2018 verwacht.
- In het stedelijk gebied (SGE) werken Eindhoven, Helmond en de randgemeenten samen op het terrein van wonen, werken en voorzieningen. In 2017 zijn belangrijke stappen gezet voor de doorontwikkeling van deze samenwerking. Deze doorontwikkeling is bepalend voor de samenwerking in 2018 en verder en heeft ook financiële consequenties voor Son en Breugel. Het is nog niet bekend wat deze consequenties zijn. Vooruitlopend hierop is in de kadernota €100.000,- gereserveerd voor de komende 4 jaar.
- Op 1 januari 2014 is Dienst Dommelvallei (DDV) van start gegaan. Vele gemeentelijke taken worden vanaf deze datum uitgevoerd door de dienst: personeel en organisatie, informatisering en automatisering, archief, financiën, controle voor de drie gemeenten en dienstverlening en sociale zaken voor de twee gemeenten Nuenen en Son en Breugel . De gemeente blijft zelf verantwoordelijk voor de kwaliteit van de dienstverlening en ook de kaderstelling binnen de planning en control cyclus. We volgen de ontwikkeling van Dienst Dommelvallei intensief. De aansturing en de monitoring gebeuren op drie niveaus: strategisch, tactisch en operationeel. De samenwerking is geëvalueerd, maar vooralsnog zijn er geen stappen ondernomen voor verdere doorontwikkeling of intensivering van de samenwerking. Dit is namelijk afhankelijk van de bestuurlijke toekomst van Nuenen en de besluiten die dientengevolge worden genomen.
Beoogd maatschappelijk effect
Adequate regelgeving
Operationele doelstelling(en)
Actualiseren Reglement van orde voor de raad.
Doel
11.
Ons huidige Reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van de gemeenteraad is in 2007 vastgesteld.
In 2018 wordt uw raad een voorstel tot actualisatie van deze verordening voorgelegd. Daarbij dient als uitgangspunt het medio 2016 ontvangen modelreglement van de VNG.
Bezien wenselijkheid aanpassen Verordening op het burgerinitiatief.
Doel
12.
In het presidiumoverleg van 19 april 2016 is stilgestaan bij de Verordening op het burgerinitiatief, meer in het bijzonder bij de reikwijdte van de bepaling dat een burgerinitiatief ongeldig is als het inhoudt "een voorstel tot het nemen van een besluit over een zaak waarover korter dan 12 maanden voor indiening van het burgerinitiatiefvoorstel door de raad een besluit is genomen (art. 4sub e).
Afgesproken is dat nader bezien zal worden of de tekst en toelichting beter op elkaar afgestemd kunnen worden. Dit zal in 2018 gebeuren.
Beoogd maatschappelijk effect
Continuïteit in bestuur na gemeenteraadsverkiezingen
Operationele doelstelling(en)
Samenstellen overdrachtsdossiers en opstellen inwerkprogramma
Doel
13.
In maart 2018 vinden verkiezingen plaats voor een nieuwe gemeenteraad. Dit betekent dat hetgeen in deze meerjarenbegroting is opgenomen, onderhevig is aan beïnvloeding door een nieuw bestuur. Met het oog op de continuïteit in de besluitvorming is het derhalve van belang dat goede overdrachtsdossiers worden samengesteld voor de nieuwe bestuurders en een adequaat inwerkprogramma wordt gemaakt. Dat laatste geldt zowel voor de raadsleden als voor de leden van het nieuw aantredende college van burgemeester en wethouders. Een en ander hangt natuurlijk ook af van de nieuwe samenstelling. In het inwerkprogramma is ook aandacht voor samenwerking, waaronder de samenwerking binnen het stedelijk gebied.
Wat doen we voor het klimaat?
Klimaat
Programma 1: Bestuurlijke zaken
Er is geen CO2 –doelstelling verbonden aan dit programma aangezien de invloed van de programma’s op het klimaat vooralsnog op hoofdlijnen wordt bekeken. Toch worden er maatregelen genomen die een positief effect hebben op het klimaat. Een voorbeeld hiervan is verdergaande digitalisering. Dit leidt tot minder printwerk en meer digitaal vergaderen leidt tot minder vervoersbewegingen.
Begroting 2018 (ton CO2) | Geraamd 2019 | Geraamd 2020 | Geraamd 2030 | |
---|---|---|---|---|
Bestuurlijke zaken | 0 |
Autonome ontwikkelingen
Landelijke campagnes zorgen voor meer kennis en draagvlak bij de doelgroepen van het klimaatbeleid.
Operationele doelstellingen programma Bestuurlijke Zaken:
- Klimaat creëren waarin de gemeenschap mag, kan en wil participeren.
In Programma 9 Milieu en Duurzaamheid zijn met name de projecten 1.4 Burgerinitiatief en 1.5 GreenDeal Ekkersrijt voorbeelden.
- Inzetten van communicatie als strategisch instrument.
In Programma 9 wordt met name bij de projecten 1.1 Bewustwordingscampagne en 1.2 Duurzaamheidsprijs communicatie als strategisch middel ingezet.
Concrete duurzaamheidsprojecten die invloed hebben op dit programma zijn:
1. MVI manifest actieplan
Doelgroep: burgemeester en wethouders en interne organisatie
Door de ondertekening van het MVI manifest en het bijbehorende actieplan MVI wordt bij alle aanbestedingen structureel rekening gehouden met duurzaamheidscriteria, sociale werkgelegenheid en economische aspecten zoals regionale werkgelegenheid. Daarmee wordt invulling gegeven aan de doelen uit de beleidsnota Duurzaamheid 2016-2020.
Start Q1 2017
Eind 2030
Kosten niet van toepassing
Effect MVI meenemen in aanbestedingen
2. Bestuurlijke samenwerking
De Metropoolregio gaat in 2018 aan een nieuwe agenda werken, zowel op inhoud als op structuur. Daarbij komt opnieuw ruimte om het thema duurzaamheid te agenderen. Bovendien heeft de Metropoolregio Eindhoven €200.000,- van het rekeningresultaat van 2016 gereserveerd voor het onderwerp energietransitie.
3. Uitreiking duurzaamheidsprijs
Doelgroep: jeugd onder 18 jaren en inwoners en verenigingen die duurzaamheid hoog in het vaandel hebben staan.
In april 2017 heeft het College ingestemd met het instellen van een duurzaamheidsprijs voor maatschappelijke en burgerinitiatieven op het gebied van duurzaamheid en natuur. Er komt
een jaarlijkse duurzaamheidsprijs voor volwassen met daaraan gekoppeld een geldbedrag
van €1.500,-- en een trofee en een jaarlijkse duurzaamheidsprijs voor kinderen (t/m 18 jaar) met daaraan gekoppeld een geldbedrag van €250,-- en een trofee. De duurzaamheidsprijs zal uitgereikt worden op de dag van de duurzaamheid (10 oktober). De duurzaamheidsprijs wordt uitgereikt tot en met 2030.
Start Q1 2017
Eind 2030
Kosten € 1.750 per jaar
Effect Bewustwording
Bijdrage verbonden partijen aan dit programma.
Bijdrage aan verbonden partij
Metropoolregio Eindhoven (MRE)
GR Metropoolregio Eindhoven (MRE) te Eindhoven
Doel en openbaar belang
Per 1 januari 2015 is de Metropoolregio Eindhoven actief. Het doel van deze samenwerking is het behouden en het verstevigen van de internationale concurrentiepositie en spitst zich toe op de behartiging van de gezamenlijke belangen op de thema’s economie, mobiliteit en ruimte.
Algemene visie op en beleidsvoornemens omtrent inschakelen van de verbonden partij
De regio wordt bestuurd op verschillende overheidsniveaus (lokaal, subregionaal en regionaal) en er wordt steeds geschakeld tussen de verschillende niveaus. De samenwerking vindt niet alleen plaats op de schaal van de 21 gemeenten, maar ook op subregionaal niveau. Flexibele samenwerkingsverbanden, die gebaseerd zijn op gelijkluidende belangen van de deelnemers, worden steeds belangrijker.
Daarnaast kan de Metropoolregio op tijdelijke thema’s de gezamenlijke belangen zowel van alle gemeenten als van enkele gemeenten behartigen.
Door deze samenwerking wordt niet alleen een kostenbesparing gerealiseerd, maar worden de (ontwikkelings)mogelijkheden van de (sub)regio(‘s) beter benut.
Samen met andere overheden, bedrijfsleven, kennisinstellingen en maatschappelijke organisaties worden de thema’s economie, ruimte en mobiliteit verkend en wordt de regionale strategie bepaald.Veranderingen en ontwikkelingen
In het eerste half jaar van 2017 is de bestuurlijke samenwerking binnen de Metropoolregio geëvalueerd. Deze evaluatie is pittig. Er is weinig draagvlak voor het samenwerkingsverband en de regionale agenda; de organisatie en structuur zijn niet voor iedereen even duidelijk. Voor 2018 wordt de samenwerking doorontwikkeld. Hier is enige urgentie bij omdat de evaluatie ook heeft aangetoond dat het draagvlak voor de samenwerking steeds verder afbrokkelt.
Risico’s
Met de instelling van de Metropoolregio Eindhoven is ook het aantal taken dat in regionaal verband wordt uitgevoerd verminderd. De overgebleven taken zijn anders georganiseerd. Middels werkplaatsen en gesprekstafels wordt op inhoud samengewerkt. De terugkoppeling van deze werkplaatsen en gesprekstafels gebeurt in het Regionaal Platform. Om de terugkoppeling naar de gemeenteraden te verbeteren is in 2015 Raadstafel21 ingericht, met daarin vertegenwoordigers uit alle gemeenteraden. Alle gemeenteraden leveren 2 raadsleden die hierin participeren.
Afbreukrisico van geen deelname
Het risico is dat de gemeente Son en Breugel zich buiten sluit als zij niet deelneemt aan de Metropoolregio. De Metropoolregio is een belangenbehartiger van de regio en weet ook middelen bij anderen (veelal via cofinanciering) los te krijgen.
Alternatieven voor geen deelname
Naast de Metropoolregio zijn er allerlei andere vormen van (gemeentelijke) samenwerking mogelijk. Zo is op subregionaal vlak een convenant gesloten met de gemeenten in het stedelijk gebied van Eindhoven en wordt er ook in Dommelvalleiverband samengewerkt. Op het niveau van Zuidoost-Brabant is, inhoudelijk gezien, geen vergelijkbare samenwerking.
Bestuurlijke betrokkenheid
Deelname door de 21 gemeenten in Zuidoost-Brabant.
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Algemeen bestuur: lid: T.J.H. van den Nieuwenhuijzen (wethouder), plv. lid: R. Visser (wethouder).
Frequentie van terugkoppeling naar de raad
Structureel jaarlijks tweemaal (begroting, rekening); daarnaast incidenteel, afhankelijk van ontwikkelingen.
Financieel belang
Opsplitsing bijdrage:
2017
2018
MRE
- Regionale opgaven
61.036
62.249
- SRE Stimuleringsfonds
58.385
59.139
- Brainport Development
41.608
41.609
- Streekarchief (RHCe)
53.704
54.720
Totaal
214.733
217.716
Vermogenspositie en resultaat boekjaar
2016
2017
2018
Prognose
Prognose
Eigen vermogen
5.105.885
3.421.000
3.246.000
Vreemd vermogen
22.401.086
22.059.000
21.465.000
Resultaat boekjaar
710.647
0
0
Bijdrage aan verbonden partij
Dienst Dommelvallei
GR Dienst Dommelvallei te Mierlo
Doel en openbaar belang
Dienst Dommelvallei is het samenwerkingsverband van de gemeenten Geldrop-Mierlo, Nuenen en Son en Breugel. In deze dienst zijn de bedrijfsvoeringstaken financiën, belastingen, personeel & organisatie, informatievoorziening en planning en control voor de drie gemeenten ondergebracht. Daarnaast hebben de gemeenten Son en Breugel en Nuenen de taken met betrekking tot werk en inkomen en dienstverlening in Dienst Dommelvallei ondergebracht.
Algemene visie op en beleidsvoornemens omtrent inschakelen van de verbonden partij
Bij de vorming van Dienst Dommelvallei is aangegeven dat de dienst moet leiden tot: meer kwaliteit, minder kwetsbaarheid, minder kosten en goed werkgeverschap.
Veranderingen en ontwikkelingen
Dienst Dommelvallei stimuleert de samenwerking met en tussen de deelnemende gemeenten. Uitgangspunt is dat met de huidige collegiale houding van de partners er op diverse terreinen harmonisatie afspraken gemaakt worden. Bij harmonisatiewensen en nieuwe ontwikkelingen wordt in een zo vroeg mogelijk stadium gezamenlijk afgestemd binnen de structurele overlegvormen tussen portefeuillehouders, gemeentesecretarissen en managementteams.Met de ervaringen uit het afgelopen jaar 2016 en de uitkomsten van de evaluatie kunnen we stellen dat de dienst snel in staat is geweest om gemeentelijke werkzaamheden over te nemen.
Op dit moment ervaart de dienst dat ze een positie inneemt tussen het harmoniseren van werkwijzen en het verfijnen van de dienstverlening aan de partners. De rek is uit het aantal harmonisatiemogelijkheden en de roep om maatwerk per gemeente neemt toe.
De ambitie voor 2018 is samen te vatten als Leren en Excelleren. Door gebruik te maken van de ervaringen uit het verleden en de wederzijdse verwachtingen nog beter op elkaar af te stemmen stellen de dommelvallei organisaties elkaar in staat om te excelleren. Het motto daarbij is "Elke dag een beetje beter".Risico’s
Te hoge verwachtingen en te snel resultaat willen zien. Dienst Dommelvallei zal de tijd moeten krijgen om zichzelf te bewijzen. Daarbij zal een balans gezocht moeten worden tussen enerzijds dienstverlening aan de individuele deelnemers en efficiency en kwaliteit aan het totaal anderzijds.
Afbreukrisico van geen deelname
Bij geen deelname kunnen geen resultaten van de samenwerking behaald worden.
Alternatieven voor geen deelname
De werkzaamheden weer zelf als gemeente oppakken of in andere verbanden samenwerkingsmogelijkheden gaan zoeken.
Bestuurlijke betrokkenheid
Deelname door de gemeenten Geldrop-Mierlo, Nuenen en Son en Breugel.
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Het Algemeen Bestuur (AB) bestaat uit drie leden per college van de deelnemers. J.F.M. Gaillard (burgemeester), J.T.H. van den Nieuwenhuijzen (wethouder) en K.H. Vortman (wethouder) namens Son en Breugel.
Het AB wijst uit zijn midden een voorzitter, die tevens voorzitter is van het Dagelijks Bestuur (DB). Het DB bestaat uit de voorzitter, een collegelid uit het AB per deelnemer en de gemeentesecretarissen van de deelnemers. J.F.M. Gaillard is voorzitter van het DB.Frequentie van terugkoppeling naar de raad
Structureel jaarlijks tweemaal (begroting, rekening); daarnaast incidenteel, afhankelijk voor ontwikkelingen.
Financieel belang
2017
2018
Gemeentelijke bijdrage
3.788.088
3.826.140
Vermogenspositie en resultaat boekjaar
Het behaalde resultaat wordt via de afgesproken verdeelsleutel verrekend met de drie gemeenten.
In onderstaande tabel zijn de baten en lasten opgenomen die aan het programma zijn verbonden. De bedragen in onderstaande tabellen moeten vermenigvuldigd worden met € 1.000,-.
Zowel de baten als de lasten worden als positieve bedragen weergegeven. Het saldo wordt weergegeven als negatief als er meer lasten zijn dan baten en als positief als er meer baten zijn dan lasten.
Wat gaat het kosten?
Omschrijving | Werkelijk 2016 | Begroting 2017 | Begroting 2018 | Begroting 2019 | Begroting 2020 | Begroting 2021 | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | 34 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||||||
| |||||||||||||||
Lasten | 1.340 | 1.470 | 1.321 | 1.271 | 1.254 | 1.258 | |||||||||
| |||||||||||||||
Mutaties eigen vermogen | |||||||||||||||
Toevoegingen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||||||
Onttrekkingen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||||||
Saldo reservemutaties | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||||||
Totaal saldo baten en lasten | -1.307 | -1.470 | -1.321 | -1.271 | -1.254 | -1.258 |