Ga naar de inhoud van deze pagina.
Son en Breugel / Begroting 2018
    • Inleiding
    • Proces van kadernota naar begroting
    • Vertrekpunt kadernota
    • Stand van zaken na de kadernota en voor de begroting
    • 1. Bestuurlijke zaken
    • 2. Publieke dienstverlening
    • 3. Veiligheid en handhaving
    • 4. Verkeer en vervoer
    • 5. Onderwijs, sport en cultuur
    • 6. Openbaar groen en openluchtrecreatie
    • 7. Sociale Zaken
    • 8. Zorg en welzijn
    • 9. Milieu en Duurzaamheid
    • 10. Ruimtelijke inrichting
    • 11. Economie
    • 12. Algemene dekkingsmiddelen
    • Lokale heffingen
    • Weerstandsvermogen en risicobeheersing
    • Onderhoud kapitaalgoederen
    • Financiering
    • Bedrijfsvoering
    • Verbonden partijen
    • Grondbeleid
    • Beleidsindicatoren
    • Overzicht van baten en lasten
    • Toelichting overzicht van baten en lasten
      • Analyse overzicht van baten en lasten
      • Overzicht van de geraamde incidentele baten en lasten
      • Overzicht beoogde structurele toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves
      • Geprognosticeerde balans
      • EMU-saldo
      • Jaarlijks terugkerende arbeidskosten
      • Overzicht van investeringen
      • Overzicht van reserves en voorzieningen
      • Toelichting op de reserves
      • Toelichting op de voorzieningen
      • Beleid t.a.v. bespaarde rente
    • Toelichting op de financiële positie
    • Eigen begroting raad
  • Vaststellingsbesluit
  • Home
  • Financiële begroting
  • Toelichting overzicht van baten en lasten
  • Analyse overzicht van baten en lasten

Financiën

Analyse overzicht van baten en lasten

Analyse overzicht van baten en lasten

1. Bestuurlijke zaken

1. Bestuurlijke zaken

I/S

Bedrag

Begroting 2018 nieuw

-1.321.000

Begroting 2018 oud

-1.344.000

Verklaring van het saldo

23.000

Nr.

Omschrijving

Ontwikkelingen

Toerekening salarissen / doorverdeling uren
In de notitie overhead van de commissie BBV is voorgeschreven dat de salarislasten zoveel mogelijk rechtstreeks per taakveld geboekt moeten worden en niet meer door middel van een uurtarief inclusief overhead. De lasten voor overhead zijn opgenomen in een apart taakveld. Hierdoor zijn de verschillen per programma groot.

S

74.000

Raad en commissies
De salariskosten zijn ten opzichte van 2017 gestegen met inflatie, de nieuwe cao ontwikkeling en periodieken bij medewerkers.

S

-21.000

College van burgemeester en wethouders
Kosten bij gepensioneerden en wachtgelders zijn afgenomen.

S

69.000

Jeugdgemeenteraad
Zie kadernota 2016 – 2020 paragraaf 5.2.1 punt 1

S

25.000

Lidmaatschap VNG/VBG
Vanaf 2018 worden geen rechtstreekse betalingen meer uit het gemeentefonds aan derden (waaronder de VNG) gedaan. Deze middelen worden toegevoegd aan de algemene uitkering. De kosten zijn functioneel geraamd.

S

-13.000

Samenwerkingsverbanden
Zie kadernota 2017 – 2021 paragraaf 5.2.3 punt 1

S

-100.000

Overige verschillen

-11.000

Totaal

23.000

Analyse overzicht van baten en lasten

2. Publieke dienstverlening

2. Publieke dienstverlening

I/S

Bedrag

Begroting 2018 nieuw

-511.000

Begroting 2018 oud

-470.000

Verklaring van het saldo

-41.000

Nr.

Omschrijving

Ontwikkelingen

Toerekening salarissen / doorverdeling uren
In de notitie overhead van de commissie BBV is voorgeschreven dat de salarislasten zoveel mogelijk rechtstreeks per taakveld geboekt moeten worden en niet meer door middel van een uurtarief inclusief overhead. De lasten voor overhead zijn opgenomen in een apart taakveld. Hierdoor zijn de verschillen per programma groot.

S

-29.000

Dienstverlening
Zie kadernota 2017 – 2021 paragraaf 5.2.2 punt 1

S

-11.000

Overige verschillen

-1.000

Totaal

-41.000

Analyse overzicht van baten en lasten

3. Veiligheid en handhaving

3. Veiligheid en handhaving

I/S

Bedrag

Begroting 2018 nieuw

-1.166.000

Begroting 2018 oud

-1.109.000

Verklaring van het saldo

-57.000

Nr.

Omschrijving

Ontwikkelingen

Toerekening salarissen / doorverdeling uren
In de notitie overhead van de commissie BBV is voorgeschreven dat de salarislasten zoveel mogelijk rechtstreeks per taakveld geboekt moeten worden en niet meer door middel van een uurtarief inclusief overhead. De lasten voor overhead zijn opgenomen in een apart taakveld. Hierdoor zijn de verschillen per programma groot.

S

-28.000

Integraal veiligheidsbeleid
Zie kadernota 2017 – 2021 paragraaf 5.2.1 punt 2

S

-10.000

Handhaving
Zie kadernota 2017 – 2021 paragraaf 5.2.1 punt 4

I

-17.000

Overige verschillen

-2.000

Totaal

-57.000

Analyse overzicht van baten en lasten

4. Verkeer en vervoer

4. Verkeer en vervoer

I/S

Bedrag

Begroting 2018 nieuw

-1.388.000

Begroting 2018 oud

-1.368.000

Verklaring van het saldo

-20.000

Nr.

Omschrijving

Ontwikkelingen

Toerekening salarissen / doorverdeling uren
In de notitie overhead van de commissie BBV is voorgeschreven dat de salarislasten zoveel mogelijk rechtstreeks per taakveld geboekt moeten worden en niet meer door middel van een uurtarief inclusief overhead. De lasten voor overhead zijn opgenomen in een apart taakveld. Hierdoor zijn de verschillen per programma groot.

S

16.000

Kapitaallasten
In de notitie overhead van de commissie BBV is voorgeschreven dat baten en lasten zoveel mogelijk direct moeten worden geraamd. Om deze reden zijn de kapitaallasten van een aantal investeringen niet meer opgenomen in programma 12 (algemene dekkingsmiddelen) maar in programma 4 (Verkeer en Vervoer). Daarnaast is de staat van activa geactualiseerd en is het rentepercentage verlaagd naar 1,0%.

S

-20.000

Veegwerk/straatreiniging
Een deel van de straatreiniging werd voorheen rechtstreeks op riolering geraamd en geboekt. Vanaf 2017 wordt deze op het taakveld wegen geraamd. De lasten worden wel meegenomen in het totaal van de baten en lasten die betrekking hebben op riolering (zie programma 9).

S

-35.000

Onkruidbestrijding
Een deel van de kosten van onkruidbestrijding wordt ten laste van riolering en afval gebracht.

S

33.000

Overige verschillen

-14.000

Totaal

-20.000

Analyse overzicht van baten en lasten

5. Onderwijs, sport en cultuur

5. Onderwijs, sport en cultuur

I/S

Bedrag

Begroting 2018 nieuw

-2.650.000

Begroting 2018 oud

-2.420.000

Verklaring van het saldo

-230.000

Nr.

Omschrijving

Ontwikkelingen

Toerekening salarissen / doorverdeling uren
In de notitie overhead van de commissie BBV is voorgeschreven dat de salarislasten zoveel mogelijk rechtstreeks per taakveld geboekt moeten worden en niet meer door middel van een uurtarief inclusief overhead. De lasten voor overhead zijn opgenomen in een apart taakveld. Hierdoor zijn de verschillen per programma groot.

S

-36.000

Kapitaallasten
Voor de begroting is de staat van activa geactualiseerd en is het rentepercentage verlaagd naar 1,0%. Dit veroorzaakt de afwijking op dit programma.

S

25.000

Openbare bibliotheek
Incidentele bijraming extra huurkosten voor de tijdelijke huisvesting van de bibliotheek.

I

-73.000

Energiekosten “De landing”
Zie kadernota 2017 – 2021 paragraaf 5.2.1 punt 6.

I

-14.000

Overige sportaccommodaties
Zie kadernota 2017 – 2021 amendement zwembad Son en Breugel. Dekking via onttrekking aan reserve.

I

-120.000

Overige verschillen

-12.000

Totaal

-230.000

Analyse overzicht van baten en lasten

6. Openbaar groen en openluchtrecreatie

6. Openbaar groen en openluchtrecreatie

I/S

Bedrag

Begroting 2018 nieuw

-1.413.000

Begroting 2018 oud

-1.149.000

Verklaring van het saldo

-264.000

Nr.

Omschrijving

Ontwikkelingen

Toerekening salarissen / doorverdeling uren
In de notitie overhead van de commissie BBV is voorgeschreven dat de salarislasten zoveel mogelijk rechtstreeks per taakveld geboekt moeten worden en niet meer door middel van een uurtarief inclusief overhead. De lasten voor overhead zijn opgenomen in een apart taakveld. Hierdoor zijn de verschillen per programma groot.

S

-53.000

Kapitaallasten
Voor de begroting is de staat van activa geactualiseerd en is het rentepercentage verlaagd naar 1,0%. Dit veroorzaakt de afwijking op dit programma.

S

-8.000

Watergangen en vijvers
De toerekening van kosten aan riolering zijn anders dan in 2017. Dit heeft ook te maken met het toerekenen van watertaken naar taakveld 7.2 riolering.

S

49.000

Hagen knippen
Zie kadernota 2017 – 2021 paragraaf 5.2.1 punt 9.

S

-10.000

Overige kosten groen
Zie kadernota 2017 – 2021 paragraaf 5.3.1 kapitaallasten houtversnipperaar en onkruidbestrijdingsmachine.

S

15.000

Watertaken naar taakveld 7.2 Riolering
BBV voorschriften schrijven voor dat de zorg voor kwaliteit van het oppervlaktewater thuis hoort onder het taakveld riolering. De overige kosten van waterwegen vallen onder het taakveld 2.4 Economische havens en waterwegen.

S

-264.000

Overige verschillen

7.000

Totaal

-264.000

Analyse overzicht van baten en lasten

7. Sociale Zaken

7. Sociale zaken

I/S

Bedrag

Begroting 2018 nieuw

-2.176.000

Begroting 2018 oud

-2.166.000

Verklaring van het saldo

-10.000

Nr.

Omschrijving

Ontwikkelingen

Toerekening salarissen / doorverdeling uren
In de notitie overhead van de commissie BBV is voorgeschreven dat de salarislasten zoveel mogelijk rechtstreeks per taakveld geboekt moeten worden en niet meer door middel van een uurtarief inclusief overhead. De lasten voor overhead zijn opgenomen in een apart taakveld. Hierdoor zijn de verschillen per programma groot.

S

7.000

Participatiebudget Re-integratie incl KO
Zie kadernota 2017 – 2021 paragraaf 5.2.2 punt 4.
(opgenomen in kadernota onder programma 5. Moet zijn Programma 7).

S

-11.000

Overige verschillen

-6.000

Totaal

-10.000

Analyse overzicht van baten en lasten

8. Zorg en welzijn

8. Zorg en welzijn

I/S

Bedrag

Begroting 2018 nieuw

-7.303.000

Begroting 2018 oud

-6.759.000

Verklaring van het saldo

-544.000

Nr.

Omschrijving

Ontwikkelingen

Toerekening salarissen / doorverdeling uren
In de notitie overhead van de commissie BBV is voorgeschreven dat de salarislasten zoveel mogelijk rechtstreeks per taakveld geboekt moeten worden en niet meer door middel van een uurtarief inclusief overhead. De lasten voor overhead zijn opgenomen in een apart taakveld. Hierdoor zijn de verschillen per programma groot.

S

-4.000

Kapitaallasten
Voor de begroting is de staat van activa geactualiseerd en is het rentepercentage verlaagd naar 1,0%. Dit veroorzaakt de afwijking op dit programma.

S

1.000

Opvang vluchtelingen
Uitvoering raadsbesluit plan van aanpak integratiestatushouders vastgesteld in de vergadering van 18 mei 2017.

I

-127.000

Ontwikkelingendeelfonds sociaal domein
De mutaties vanuit de septembercirculaire zijn verwerkt.

S

41.000

Wmo Vervoersvoorzieningen
Kadernota 2017.

S

-19.000

Eigen bijdrage Wmo
Zie kadernota 2017 – 2021 paragraaf 5.2.3 punt 6&7.

S

-275.000

Maatschappelijk werk
Oormerken armoedebestrijding kinderen

S

-60.000

Mantelzorg
Zie kadernota 2017 – 2021 paragraaf 5.2.3 punt 3&4.

S

-56.000

Clientondersteuning
Zie kadernota 2017 – 2021 paragraaf 5.2.3 punt 2&5.

S

-14.000

Jeugdgezondheidszorg uniform deel
Kadernota 2017

S

-12.000

Overige verschillen

-19.000

Totaal

-544.000

Analyse overzicht van baten en lasten

9. Milieu en Duurzaamheid

9. Milieu en duurzaamheid

I/S

Bedrag

Begroting 2018 nieuw

683.000

Begroting 2018 oud

518.000

Saldo excl. mutaties reserves

165.000

Nr.

Omschrijving

Ontwikkelingen

Toerekening salarissen / doorverdeling uren
In de notitie overhead van de commissie BBV is voorgeschreven dat de salarislasten zoveel mogelijk rechtstreeks per taakveld geboekt moeten worden en niet meer door middel van een uurtarief inclusief overhead. De lasten voor overhead zijn opgenomen in een apart taakveld. Hierdoor zijn de verschillen per programma groot.

S

-82.000

Voorzieningen
Riolering is een gesloten exploitatie. Kosten en baten zijn aan elkaar gelijk. Het verschil wordt verantwoord via de voorziening. Het verwachte tekort ten opzichte van 2017 is lager.

I

284.000

Kapitaallasten
Voor de begroting is de staat van activa geactualiseerd en is het rentepercentage verlaagd naar 1,0%. Dit veroorzaakt de afwijking op dit programma.

S

46.000

Handhaving milieu
Zie kadernota 2017 – 2021 paragraaf 5.2.1 punt 11 en kadernota 2016 – 2020 paragraaf 5.2.4 punt 43.

S

-11.000

Algemeen milieubeleid
Zie kadernota 2017 – 2021 Bijlage 1 punt 15 en 16.

S

-110.000

Rioolheffing
De kosten in het kleine rioolonderhoud nemen licht af en de opbrengst van de heffingen nemen licht toe. Per saldo een voordeel van € 46.000.

S

46.000

Overige verschillen

-8.000

Totaal

165.000

Analyse overzicht van baten en lasten

10. Ruimtelijke inrichting

10. Ruimtelijke inrichting

I/S

Bedrag

Begroting 2018 nieuw

-443.000

Begroting 2018 oud

-35.000

Verklaring van het saldo

-408.000

Nr.

Omschrijving

Ontwikkelingen

Toerekening salarissen / doorverdeling uren
In de notitie overhead van de commissie BBV is voorgeschreven dat de salarislasten zoveel mogelijk rechtstreeks per taakveld geboekt moeten worden en niet meer door middel van een uurtarief inclusief overhead. De lasten voor overhead zijn opgenomen in een apart taakveld. Hierdoor zijn de verschillen per programma groot.

S

-83.000

Kapitaallasten
Voor de begroting is de staat van activa geactualiseerd en is het rentepercentage verlaagd naar 1,0%. Dit veroorzaakt de afwijking op dit programma.

S

21.000

Rente grex
Op grond van BBV moet het rentepercentage elk jaar berekend worden. Daarmee kunnen er ook per jaar afwijkingen ontstaan.

S

59.000

Diverse projecten Ruimtelijke Ordening
Zie kadernota 2017 – 2021 paragraaf 5.2.1 punt 14.

S

-217.000

WABO omgevingsvergunning
De verwachting is dit de opbrengst afneemt.

S

-47.000

Opbrengst verkoop agrarische gronden
Zie kadernota 2017 – 2021 paragraaf 5.2.1 punt 12. In aanvulling op de kadernota heeft het college besloten om voorlopig geen agrarische gronden meer te verkopen en de totale opbrengst in het geheel af te ramen.

S

-135.000

Overige verschillen

-6.000

Totaal

-408.000

Analyse overzicht van baten en lasten

11. Economie

11. Economie

I/S

Bedrag

Begroting 2018 nieuw

-152.000

Begroting 2018 oud

-147.000

Verklaring van het saldo

-5.000

Nr.

Omschrijving

Ontwikkelingen

Toerekening salarissen / doorverdeling uren
In de notitie overhead van de commissie BBV is voorgeschreven dat de salarislasten zoveel mogelijk rechtstreeks per taakveld geboekt moeten worden en niet meer door middel van een uurtarief inclusief overhead. De lasten voor overhead zijn opgenomen in een apart taakveld. Hierdoor zijn de verschillen per programma groot.

9.000

Overige verschillen

-14.000

Totaal

-5.000

Analyse overzicht van baten en lasten

12. Algemene dekkingsmiddelen

12. Algemene dekkingsmiddelen

I/S

Bedrag

Begroting 2018 nieuw

17.835.000

Begroting 2018 oud

16.450.000

Verklaring van het saldo

1.390.000

Nr.

Omschrijving

Ontwikkelingen

Toerekening salarissen / doorverdeling uren
In de notitie overhead van de commissie BBV is voorgeschreven dat de salarislasten zoveel mogelijk rechtstreeks per taakveld geboekt moeten worden en niet meer door middel van een uurtarief inclusief overhead. De lasten voor overhead zijn opgenomen in een apart taakveld. Hierdoor zijn de verschillen per programma groot.

S

210.000

Kapitaallasten
Voor de begroting is de staat van activa geactualiseerd en is het rentepercentage verlaagd naar 1,0%. Dit veroorzaakt de afwijking op dit programma.

S

-68.000

Overhead
Aanpassingen van de bedragen toegerekend aan overhead zoals kostenplaatsen, geldleningen, personele lasten (geen salaris) etc leveren bij elkaar een mutatie van € 89.000 op.

-89.000

Rente grex
Op grond van BBV moet het rentepercentage elk jaar berekend worden. Daarmee kunnen er ook per jaar afwijkingen ontstaan.

S

-58.000

Gemeentefonds
Zie kadernota 2017 – 2021 paragraaf 4 Gemeentefonds.

S

599.000

Beleidsvoornemens
Deze stelpost is opgenomen om toekomstige activiteiten financieel te kunnen afdekken. De mutatie in 2018 heeft o.a. betrekking op de dekking van de kosten voor de tijdelijke huisvesting van de bibliotheek (bij programma 5) en de dekking van duurzaamheidsactiviteiten uit de kadernota 2016 (bij programma 9).
Ook zijn de aanpassingen op de salarissen en de herberekening indexering hieruit gedekt

I

106.000

Baten OZB
De tarieven OZB zijn verhoogd met 1,1%, het precentage van de gewogen kostenontwikkeling.

S

52.000

Beleidsvoornemens uit reserves
Deze stelpost is opgenomen om de kosten voor de centrum ontwikkeling Son en Breugel af te dekken. Door een deel van de kosten ten laste van de reserve vrije bestedingsruimte te brengen kan de stelpost in 2018 met € 200.000 verlaagd worden. In 2019 wordt er afgeschreven op de investeringen en worden de lasten volledig gedekt uit een dekkingsreserve en kan het restant van de stelpost vrijvallen.

I

200.000

Uitkering deelfonds Sociaal Domein
Zie kadernota 2017 – 2021 paragraaf 4 Gemeentefonds.

S

68.000

Mutatie reserve vrije bestedingsruimte
BBV schrijft voor dat mutaties op reserves via een bepaalde grootboekrekening uitgevoerd worden. De mutaties op de reserve vrije bestedingsruimte worden hier verantwoord. Onttrekkingen aan de reserve staan hier als een inkomstenpost en dienen als dekking voor in de begroting opgenomen lasten. Voor stortingen in de reserve geldt het omgekeerde. Zo staan hier als inkomsten (dekking voor kosten) opgenomen:

  • Amendement Zwembad (€ 120.000);
  • Stelpost centrum ontwikkeling (€250.000);
  • Bijdrage omgevingswet (€ 215.000);
  • Project stedelijk gebied (€100.000);
  • Gemeenteraadsverkiezingen (€ 50.000);
  • Inschatting Vennootschapsbelasting (€ 468.000);
  • Plan van aanpak statushouders (€ 126.190)

261.000

Mutatie bestemmingreserves
Storting ten behoeve van de dekkingsreserve Slowlane en Bestseweg € 148.000

148.000

Mutatie dekkingsreserves
De dekkingsreserve worden aangewend om de afschrijvingslasten van investeringen in de begroting te dekken.

-52.000

NOBSaldo baten en lasten na bestemming

-33.000

Overige verschillen

-20.000

Totaal

1.390.000

Zoeken