Programma
8. Zorg en welzijn
Robert Visser (cmd, Wmo en jeugd) en Tom van de Nieuwenhuijzen (subsidiebeleid, volksgezondheid)
Lasten en baten
bedragen × € 1.000
Baten
€ 409,75
0,8%
Lasten
€ 7.712,41
15,7%
Relevante beleidsnota’s
Relevante beleidsnota’s
Naam | Periode | Vastgesteld in de raad | Planning vaststelling nieuw beleidsplan |
---|---|---|---|
Persoonlijk en dichtbij | N.v.t. | 21 Juni 2012 | N.v.t. |
Lokaal gezondheidsbeleid | 2014-2018 | 21 mei 2014 | 2018 |
Subsidiebeleidsplannen | Vanaf 2005 | Jaarlijks | Dec 2016 |
Visie wonen met zorg | N.v.t. | 29 augustus 2013 | N.v.t. |
Beleidsplan jeugd | N.v.t. | 13 maart 2014 | N.v.t. |
Kader Sociaal Domein | N.v.t. | 31 augustus 2017 | N.v.t |
.
Beoogd maatschappelijk effect
Veilig opgroeien en opvoeden
Operationele doelstelling(en)
Alle jeugdigen kunnen deelnemen aan een (sport)vereniging of activiteit
Doel
1.
Wij vinden het belangrijk dat alle kinderen kunnen meedoen aan activiteiten in ons dorp, ongeacht beperking en financiële situatie. Dit draagt bij aan de ontwikkeling van kinderen. Het gaat daarbij om fysieke ontwikkeling (motoriek, kracht, uithoudingsvermogen) en de mentale ontwikkeling (de persoonlijke ontwikkeling, weerbaarheid, sociale vaardigheden). Daarbij is er ook een duidelijke relatie met de uitgangspunten in de nota ''Sport en Beweeg" en programma 5 (sport). Specifieke aandacht hebben wij voor de integratie van kinderen van statushouders.
Uitgangspunt is dat zoveel mogelijk gebruik wordt gemaakt van het bestaande aanbod van de verenigingen en informele activiteiten. Daar waar kinderen moeite hebben om aansluiting te vinden bij reguliere activiteiten, sturen wij via ons subsidiebeleid op een specifiek activiteitenaanbod, jongerenactiviteiten (jongerenwerk, activiteiten voor jonge mantelzorgers en programma's voor bijzondere doelgroepen jongeren), maar ook op projecten bij reguliere (sport)verenigingen. Indien dit lokaal niet mogelijk is, kijken we ook naar onze buurgemeenten.
Indicator | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 |
---|---|---|---|---|---|---|
Jeugdigen dat niet sport om financiele redenen | 1% | 1% | ||||
Jeugdigen dat lid is van een (sport)vereniging of club (4-11 jaar) | 82% | 82% | ||||
Jeugdigen dat lid is van een (sport)vereniging of club (12-18 jaar) | 85% | 85% | ||||
Jeugdigen met een zwemdiploma (8-11 jaar) | 97% | 97% | ||||
Jeugdigen dat wegens financiele redenen niet op zwemles zit | 1% | 1% |
In 2018 ontvangen wij nieuwe cijfers 0-11 jarigen, in 2020 ontvangen wij nieuwe cijfers 12-18 jarigen.
Jeugdigen ontwikkelen en benutten hun capaciteiten
Doel
2.
Er is bij deze doelstelling een samenhang met de doelstellingen die zijn opgenomen in de programma’s 5 (onderwijs) en 7 (sociale zaken).
Jeugdigen worden in de gelegenheid gesteld om dichtbij huis in hun vrije tijd en indien nodig, onder schooltijd zich te bekwamen en hun talenten en vaardigheden te ontwikkelen. We zetten met name in op algemene voorzieningen (toegankelijk zonder indicatie). We maken afspraken met lokale organisaties op het gebied van welzijn, cultuur en onderwijs, waarbij we specifiek aandacht hebben voor jeugdigen met een beperking of een achterstand en kinderen van statushouders. Het doel is dat zij zich kunnen ontwikkelen tot zelfstandige en zelfredzame inwoners. Een voorbeeld hiervan is de Stichting ''Meedoen Werkt". Deze stichting heeft een programma opgesteld in samenwerking met SWZ/Zonhove om jongeren met een beperking toe te leiden naar werk of een dagbesteding. Deze trajecten worden aangemeld via het cmd.
We streven in 2018 naar een hogere jongerenparticipatie. Er lopen diverse initiatieven. Daarnaast zetten we in op het project ''Move'', waarmee we de overstap van basisschool naar voortgezet onderwijs willen vergemakkelijken en het Maatjesproject. Het ‘Maatjesproject’ draagt bij aan het versterken van het sociale netwerk en de eigen kracht van jeugdigen in de leeftijdsgroep 9 - 12 jaar.
Indicator | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 |
---|---|---|---|---|---|---|
Jeugdigen dat vrijwilligerswerk verricht (12-18 jaar) | 12% | 12% | ||||
Aantal vroegtijdige schoolverlaters | 13% | 13% | ||||
Aantal thuiszitters | 0% | 0% |
In 2020 ontvangen wij nieuwe cijfers 12-18 jarigen.
Jeugdigen groeien op in een veilige (thuis)situatie
Doel
3.
Veilig opgroeien begint met een veilige gezinssituatie. Hierbij hebben cmd, huisartsen, consultatie-artsen, maar ook de kinderopvang, de school, consulenten werk en inkomen etc. een belangrijke signalerende rol. Vanuit het cmd investeren wij in de samenwerking met deze partijen.
Het schoolmaatschappelijk werk binnen het cmd heeft hierbij een belangrijke rol. De schoolmaatschappelijk werkers binnen het cmd zijn de contactpersonen tussen de basisscholen en het cmd. Door deze functie nog meer in positie te brengen en te versterken binnen het cmd willen wij vroegtijdig verzuim en schooluitval signaleren om vervolgens middels inzet van korte trajecten duurdere zorg helpen voorkomen. Ook zetten wij vanuit het cmd in op goede contacten en korte lijnen met de middelbare scholen in onze buurgemeenten. De leerplichtambtenaar, een casusverantwoordelijke jeugd en de jongerenwerker positioneren en faciliteren we als ‘spin in het web’ ten aanzien van de middelbare scholen. We werken intensief samen met onderwijs, politie en jongerenwerk. Zie hiervoor ook programma 3 Veiligheid en handhaving.
De samenwerkingsafspraken met Veilig Thuis en het gedwongen kader worden geëvalueerd en, indien nodig, bijgesteld. Deze afspraken worden gedeeld met kernpartners.
Indicator | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 |
---|---|---|---|---|---|---|
Jeugdigen dat digitaal gepest wordt (12- 18 jaar) | 2% | 2% | ||||
Jeugdigen dat (heel) vaak gepest wordt (0-11 jaar) | 1% | 1% | ||||
Jeugdigen dat vaak gepest wordt (13-14 jaar) | 2% | 2% | ||||
Jeugdigen dat niet lekker in zijn vel zit (13-14 jaar) | 6% | 6% | ||||
Jeugdigen dat zich wel eens onveilig voelt (12-18 jaar) | 17% | 17% | ||||
Jeugdigen dat zich op straat in eigen buurt onveilig voelt (12-18 jaar) | 8% | 8% | ||||
Jeugdigen dat zich op school onveilig voelt (12-18 jaar) | 2% | 2% |
In 2018 ontvangen wij nieuwe cijfers 0-11 jarigen, in 2020 ontvangen wij nieuwe cijfers 12-18 jarigen.
Jeugdigen zijn op weg naar een gezonde toekomst
Doel
4.
Op basis van de nota Lokaal Gezondheidsbeleid 2014 – 2018 investeren wij in de leefstijlen van jeugdigen. Daarbij staan interventies rondom weerbaarheid, pesten, gameverslaving en kwetsbaarheid centraal. Ook zetten wij blijvend in op sport- en bewegingen. Hierbij leggen wij nadruk op spelen, bewegen in de openbare ruimte en “natuurlijk spelen”. In 2018 werken we aan een nieuwe nota Lokaal Gezondheidsbeleid die aan de nieuwe Raad ter vaststelling wordt aangeboden en waarbij de focus meer komt te liggen op de klassieke gezondheidsthema's.
Daarnaast investeren wij in de contacten tussen cmd en het medisch veld (huisartsen, Jeugdartsen GGD en JGZ en de Praktijkondersteuners GGZ en Jeugd), zodat signalen kunnen worden opgepakt, zowel op individueel casusniveau, als binnen het preventief kader. Ook met veiligheid werken wij samen daar waar het gaat om het signaleren en tegengaan van alcohol en drugsgebruik.
Indicator | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 |
---|---|---|---|---|---|---|
Jeugdigen met overgewicht (2-11 jaar) | 7% | 7% | ||||
Jeugdigen met overgewicht (12-18 jaar) | 8% | 8% | ||||
Jeugdigen heeft wel eens gerookt (8-11 jaar) | 2% | 2% | ||||
Jeugdigen heeft wel eens gerookt (12-18 jaar) | 6% | 6% | ||||
Jeugdigen heeft alcohol gedronken in de afgelopen 4 weken (8-11 jaar) | 1% | 1% | ||||
Jeugdigen heeft alcohol gedronken in de afgelopen 4 weken (12-18 jaar) | 35% | 35% | ||||
Jeugdigen dat in de afgelopen 4 weken softdrugs heeft gebruikt (12-18 jaar) | 2% | 2% | ||||
Jeugdigen dat compulsief internet gebruikt (12- 18 jaar) | 4% | 4% |
In 2018 ontvangen wij nieuwe cijfers 0-11 jarigen, in 2020 ontvangen wij nieuwe cijfers 12-18 jarigen.
Beoogd maatschappelijk effect
Iedereen kan meedoen
Operationele doelstelling(en)
Iedereen kan meedoen ondanks beperkingen
Doel
5.
Iedereen kan meedoen in de samenleving, ondanks beperkingen. Dat is de essentie van het VN-verdrag inzake de rechten van personen met een handicap. Dit Verdrag is in 2016 door Nederland geratificeerd en geeft de (lokale) overheid de verantwoordelijkheid om maatregelen te nemen die (geleidelijk) toewerken naar een inclusieve samenleving. Naar aanleiding hiervan is in 2016 en 2017 geïnventariseerd in hoeverre de gemeente Son en Breugel voldoet aan de eisen die het VN-verdrag stelt. Onderwerpen of punten die nog niet in lijn zijn met het VN-verdrag worden de komende tijd actief opgepakt.
Voorbeelden zijn dat bij nieuwbouwprojecten, zoals het nieuwe gemeentehuis en het ontwerp van de Mfa, wordt gestreefd naar een gebouw dat voor iedereen goed toegankelijk is. Het CG Platform is hier actief bij betrokken. Ook bij lopende projecten, zoals Breugel Bruist!, wordt toegankelijkheid als indicator meegenomen als het gaat over (nieuw)bouw. Daarnaast worden knelpunten in de openbare ruimte in overleg met het CG Platform waar mogelijk aangepakt. Afspraken die in het verleden zijn gemaakt met betrekking tot toegankelijkheid worden geëvalueerd en krijgen waar nodig een update.
Indicator | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 |
---|---|---|---|---|---|---|
Inwoners die niet geheel zelfstandig gebruik kunnen maken van eigen of openbaar vervoer (65+) | 11% | 5% | 5% | |||
Inwoners die niet de dingen kunnen doen die ze zouden willen doen (19-64 jaar) | 8% | 7% | 7% | |||
Inwoners die niet de dingen kunnen doen die ze zouden willen doen (65+) | 16% | 16% | 16% |
In 2021 ontvangen wij nieuwe cijfers volwassenen en ouderen.
Mensen zijn financieel zelfredzaam
Doel
6.
Voor inkomensondersteuning en toeleiding naar werk, zie programma 7. Binnen het cmd ervaren wij dat financiële problemen vaak niet op zichzelf staan. Het oplossen van schuldproblematiek draagt veelal ook bij aan het kunnen oplossen van overige problemen. Schuldhulpverlening wegen we daarom af in combinatie met andere problematiek, zodat we een integrale oplossing kunnen bieden.Vroegtijdige inzet van sociaal raadslieden kan preventief werken en kan helpen om herhaling te voorkomen.
Ook voor de jeugd is financiële redzaamheid van belang. Jongeren moeten geen financiële beletselen hebben om mee te kunnen doen in de maatschappij. De financiële middelen die wij ontvangen voor bestrijding van armoede onder kinderen kennen wij toe aan de Stichting Leergeld. Deze stichting is in staat het noodzakelijke maatwerk per kind te leveren.
Indicator | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 |
---|---|---|---|---|---|---|
Inwoners die moeite hebben om rond te komen (19-64 jaar) | 19% | 11% | 11% | |||
Inwoners die moeite hebben om rond te komen (65+) | 11% | 7% | 7% | |||
Inwoners dat onvoldoende geld heeft om lidmaatschap (sport)club te betalen | 13% | 6% | 6% | |||
Inwoners dat onvoldoende geld heeft om bij familie/ vrienden op bezoek te gaan | 7% | 3% | 3% |
In 2021 ontvangen wij nieuwe cijfers volwassenen en ouderen.
(Toegang naar) zorg en ondersteuning is laagdrempelig, klantgericht en op maat
Doel
7.
Vanuit de gedachte 1 leefeenheid, 1 plan, 1 casusverantwoordelijke worden casussen in het cmd opgepakt. Hierbij kijken we, voordat wij dure specialistische zorg (2e lijns) inzetten, eerst samen met betrokkenen naar het netwerk, vrijwilligers en professionele lokale zorg in (0de- en 1e lijnszorg). Vanuit Persoonlijk en Dichtbij en nu ook vanuit het kader Sociaal Domein is dit ons uitgangspunt. Het cmd is nog steeds in ontwikkeling. Het in mei 2016 opgestelde Beheersplan vormt de onderlegger voor deze ontwikkelingen en wordt maandelijks geëvalueerd, enerzijds om in control te zijn, maar ook om in kwaliteit door te groeien. Zo hebben wij in 2017werk en inkomen geïntegreerd in het cmd. We zien een toename van de vraag om ondersteuning, zowel bij nieuwe als bij bestaande casussen, omdat er vaak sprake is van multiprobleemzaken. De aanvragen worden binnen een week toebedeeld aan een casusverantwoordelijke van het cmd.
Vanuit het cmd bieden wij maatwerk aan onze burgers. Er is aandacht voor schrijnende individuele situaties. De eigen bijdrage kan hierin een rol spelen binnen de Wmo. Er is besloten dat in 2017 Wmo-cliënten van wie het inkomen minder is dan 130% van de voor die persoon van toepassing zijnde bijstandsnorm in aanmerking komen voor compensatie.
Daarnaast compenseren wij ook inwoners (niet specifiek Wmo-cliënten) van wie het inkomen minder is dan 130% van de voor die persoon van toepassing zijnde bijstandsnorm èn die 3 jaar op rij het eigen risico volledig hebben opgesoupeerd.
Er is nieuw beleid op Huishoudelijke Hulp en op Ondersteuning bij Huishouden. In dit kader wordt gekeken naar inrichting van een algemene voorziening voor was- en strijkservice die bij voorkeur wordt bemenst door mensen met afstand tot de arbeidsmarkt. Dit wordt opgezet door samenwerking tussen MeedoenWerkt/SWZ Zonhove, WSD en de gemeente.
Nieuwe statushouders worden begeleid door de Stichting Vluchtelingenwerk, waarbij ons doel is om deze nieuwkomers zo snel mogelijk te laten integreren en deel te laten nemen aan reguliere activiteiten. Voor complexe financiële en juridische problemen kan een beroep worden gedaan op het sociaalraadsliedenwerk.
Een uitdaging voor de komende jaren vormt de intensieve zorg in de thuissituatie voor met name ouderen; de huisartsen hebben dit signaal ook al afgegeven. De huisartsen zien het aantal ouderen met een intensieve zorgvraag snel toenemen door eerder ontslag na ziekenhuisopname, druk op de budgetten, krapte op de arbeidsmarkt en bezuinigingen voor personeel thuisverpleging en het uitgangspunt dat mensen langer thuis moeten kunnen wonen. Daarvan moet de cliënt/patiënt niet het slachtoffer worden. Dit vraagt om een samenwerking tussen (huis)artsen, zorgverzekeraars (thuisverpleging en ziekenhuiszorg), zorgtrajectbegeleiders, cmd en de gemeente. In 2017 zijn de eerste gesprekken daarover gevoerd. Daarbij steken wij in op nieuwe arrangementen en ontschotting van de financiële stromen. Dat betekent naar verwachting ook een grotere druk op het Wmo-budget.
Indicator | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 |
---|---|---|---|---|---|---|
Gebruikers van CMD die ontevreden zijn over de deskundigheid medewerker | 22% | 10% | 10% | |||
Gebruikers van CMD die de kwaliteit van de ondersteuning als niet goed ervaren | 15% | 6% | 6% | |||
Gebruikers van CMD die vinden dat de ondersteuning niet past bij de behoefte | 9% | 4% | 4% |
Deze cijfers worden jaarlijks gemeten.
Beoogd maatschappelijk effect
Samen wonen en leven
Operationele doelstelling(en)
Mensen kennen en ondersteunen elkaar in Son en Breugel
Doel
8.
Vanuit zowel de Wmo, het jeugdbeleid, als het gezondheidsbeleid zetten wij in op de versterking van de eigen kracht en nulde lijn. Wij hebben daarbij 3 speerpunten benoemd: mantelzorg, dementie en eenzaamheid.
De formatie voor het Steunpunt mantelzorg wordt uitgebreid, waardoor er meer ruimte is om te signaleren en de casusverantwoordelijke bij te staan met expertise. Daarbij wordt ook de nieuwe functie mantelzorgmakelaar toegevoegd aan het aanbod vanuit het Steunpunt Mantelzorg.
Met de Stichting belangenbehartiging mantelzorgers Son en Breugel geven we vorm aan de invulling van de mantelzorgwerkplaats. Doel is om met professionele lokale organisaties de mantelzorgondersteuning in de gemeente Son en Breugel naar een hoger plan te tillen. Daarbij ligt de nadruk op het vinden en ondersteunen van mantelzorgers. Van belang daarbij is dat professionals elkaar weten te vinden en continuïteit aanbrengen in de samenwerking.
Mensen met dementie en hun omgeving krijgen een belangrijke plaats in ons beleid. Met de werkgroep Dementievriendelijk Son en Breugel zetten we concrete stappen om te komen tot een dementievriendelijke gemeente. Daarbij zoeken we aansluiting bij de door Alzheimer Nederland opgestelde aandachtspunten. Uiteindelijk dient dat te leiden tot een programma dementie.
In het najaar van 2017 wordt samen met het veld een plan van aanpak Eenzaamheidsbestrijding opgesteld. De concrete acties die voortkomen uit dit plan van aanpak worden geïntegreerd met de bestaande ontmoetingsactiviteiten, zodat een totaal aanbod ontstaat om onze eenzame inwoners binnenboord te houden en de eenzaamheid te bestrijden.
Op lokaal niveau is er bij de Seniorenraad, het CG-Platform, de Adviesraad Sociaal Domein, SonenBreugelVerbindt en de LEVgroep stevig draagvlak voor een lokale vervoersdienst op vrijwillige basis. De ANWB biedt dit aan in de vorm van het programma AutoMaatje. De voorwaarde die de ANWB daaraan stelt is dat er sprake moet zijn van een professionele coördinator om van de ANWB-faciliteiten gebruikt te mogen maken. Met betrokken partijen wordt gekeken naar de invulling van de functie van coördinator.
Indicator | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 |
---|---|---|---|---|---|---|
Inwoners die af en toe iets voor de buren doen | 81% | 81% | 81% | |||
Inwoners die sociaal uitgesloten zijn | 2% | 2% | 2% | |||
Inwoners met een beperkte sociale participatie | 3% | 5% | 5% | |||
Inwoners die mantelzorg ontvangen (19-64 jaar) | 4% | 2% | 2% | |||
Inwoners die mantelzorg ontvangen (65+) | 13% | 8% | 8% | |||
Inwoners die mantelzorg geven (19-64 jaar) | 13% | 18% | 18% | |||
Inwoners die mantelzorg geven (65+) | 13% | 21% | 21% |
In 2021 ontvangen wij nieuwe cijfers volwassenen en ouderen.
Mensen in Son en Breugel weten waar zij terecht kunnen
Doel
9.
Het cmd is de deur naar advies en zorg op maat. Gebleken is dat inwoners het cmd steeds beter vinden; de contacten bij de balie (exclusief uitleen) hebben zich in de afgelopen jaren verdubbeld. Het cmd is zichtbaarder door een eigen telefoonnummer, publiekscampagnes en social media (bv. cmd-plein op SonenBreugelVerbindt en Facebook). Ook in 2018 worden opnieuw publiekscampagnes gevoerd en publicaties in Forum geplaatst. Ook gaan we door met informeren via social media.
SonenBreugelVerbindt is het digitale dorpsplein van de gemeenschap in onze gemeente. Den insteek van SonenBreugelVerbindt is dat door mensen via het digitale dorpsplein met elkaar in verbinding te brengen (niet alleen virtueel maar ook fysiek) te sociale cohesie ook te bevorderen. De insteek is dat men elkaar eerst moet (leren) kennen om vervolgens ook dingen met en voor elkaar te doen.
Indicator | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 |
---|---|---|---|---|---|---|
Wil informatie over 1 of meer WMO voorzieningen, maar weet niet waar deze info te verkrijgen is (65+) | 14%* | 17% | 17% |
In 2021 ontvangen wij nieuwe cijfers volwassenen en ouderen.
*Dit cijfer is uit de ouderen monitor 2013 en dateert van voor de nieuwe Wmo en de start van het cmd.
Mensen zijn sociaal actief
Doel
10.
Son en Breugel kent een rijk vrijwilligersleven, waar veel van onze inwoners actief zijn. Vaak gaat dat zonder tussenkomst van de gemeente en draagt dit bij aan onze voorzieningen in de nulde lijn. Daar waar nodig en gewenst bieden wij (tijdelijke) ondersteuning door cursussen, subsidies en begeleiding. Soms nemen we als gemeente ook het initiatief, bv. met de werkgroepen Wonen, Werken en Welzijn: “De Doorpakkers”.
De werkgroep Wonen is met ondersteuning vanuit de gemeente, samen met diverse partners aan de slag met het creëren van kleinschalige woonvormen voor jonge mensen met beperkingen. Ook jongeren moeten, indien nodig, in ons eigen dorp mogelijkheden hebben om betaalbaar, begeleid en beschut te kunnen wonen. Er is in 2017 een woonvorm gerealiseerd. In 2018 volgt een tweede.
De werkgroep Welzijn wordt ondersteund door de kwartiermaker die actief op zoek gaat naar nieuwe programmaonderdelen. Hierbij speelt elkaar ontmoeten een belangrijke rol, maar ook valt te denken aan vormen van dagbesteding waarbij gemikt wordt op herstel van vaardigheden of ontwikkelingen van vaardigheden die de eigen kracht ondersteunen. De werkgroep Werken heeft de koers gewijzigd en mikt op een bredere doelgroep van werkzoekenden. Het Knooppunt Jongeren is opgeheven.
Indicator | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 |
---|---|---|---|---|---|---|
Inwoners verrichten vrijwilligerswerk (19-64 jr) | 32% | 29% | 29% | |||
Inwoners verrichten vrijwilligerswerk (65+) | 32% | 36% | 36% | |||
Inwoners zijn lid van een (sport) vereniging of club (19-64 jaar) | 58% | 59% | 59% | |||
Inwoners zijn lid van een (sport) vereniging of club (65+) | 69% | 74% | 74% |
In 2021 ontvangen wij nieuwe cijfers volwassenen en ouderen.
Wat doen we voor het klimaat?
Klimaat
Programma 8: Zorg en Welzijn
Er is geen CO2-doelstelling verbonden aan dit programma aangezien het effect van de programma’s op het klimaat vooralsnog op hoofdlijnen wordt bekeken. Toch kan het zijn dat er maatregelen worden genomen die een positief effect hebben op het klimaat.
Begroting 2018 (ton CO2) | Geraamd 2019 | Geraamd 2020 | Geraamd 2030 | |
---|---|---|---|---|
Zorg en Welzijn | 0 |
Autonome ontwikkelingen:
- Alleen indirecte autonome ontwikkelingen.
Operationele doelstellingen programma Zorg en Welzijn:
Het hele programma Sociale zaken past bij de strategische doelstelling in programma 9 Milieu en Duurzaamheid op het gebied van Sociale Leefomgeving.
Concrete duurzaamheidsprojecten die invloed hebben op dit programma zijn:
1. Burgerinitiatief Sonenergie / Sonenbreugelverbindt
Doelgroep: verenigingen en inwoners van Son en Breugel”
Verschillende partijen binnen Son en Breugel zoals bijv. Sonenbreugelverbindt en Sonenergie worden uitgedaagd om samen met groepen inwoners of met verenigingen projecten uit te voeren op het gebied van duurzaamheid. Het is de bedoeling dat de verschillende initiatieven worden begeleid van idee tot concrete uitvoering van het project. De gemeente faciliteert en ondersteunt de projecten. In 2017 zijn er oriënterende gesprekken geweest met Sonenbreugelverbindt en Sonenergie. Hun plan van aanpak wordt ondersteund door de gemeente en er is gevraagd hiervoor een concreet subsidieverzoek in te dienen, zodat de projecten in 2017 daadwerkelijk opgepakt kunnen worden en in 2018 uitgevoerd kunnen worden.
Start Q1 2017
Eind 2030
Kosten € 10.000,00
Effect bewustwording
2. MVI manifest actieplan
Doelgroep: burgemeester en wethouders en interne organisatie
Door de ondertekening van het MVI manifest en het bijbehorende actieplan MVI, wordt bij alle aanbestedingen structureel rekening gehouden met duurzaamheidscriteria, sociale werkgelegenheid en economische aspecten zoals regionale werkgelegenheid. Daarmee wordt invulling gegeven aan de doelen uit de beleidsnota Duurzaamheid 2016-2020.
Start Q1 2017
Eind 2030
Kosten niet van toepassing
Effect MVI meenemen in aanbestedingen
Bijdrage verbonden partijen aan dit programma.
Bijdrage aan verbonden partij
Gemeenschappelijke Gezondheidsdienst (GGD)
GR Gemeenschappelijke Gezondheidsdienst (GGD) Brabant Zuidoost te Helmond
Doel en openbaar belang
Het in stand houden van de GGD om daarmee de gezondheid van de bevolking en preventie van ziekten te bevorderen, alsmede snelle interventies op het gebied van gezondheid te verzorgen. Gemeenschappelijke behartiging van de belangen van de deelnemende gemeenten en uitvoering van de wettelijke gemeentelijke taken op het gebied van de (openbare) gezondheid(szorg). Financiering o.b.v. bijdrage deelnemende gemeenten, bijdragen zorgverzekeraars, (waaronder ambulancehulpverlening) en bijdragen particulieren.
Algemene visie op en beleidsvoornemens omtrent inschakelen van de verbonden partij
De gemeente kan profiteren van de professionele kennis en voorzieningen welke de GGD bezit en door de gemeente niet zelfstandig in stand gehouden kunnen worden. Tevens wordt door de samenwerking met de regiogemeenten een schaalgrootte bereikt die een efficiënte en effectieve aanpak mogelijk maakt tegen zo laag mogelijke kosten.
Een positieve bijdrage aan de gezondheid van de inwoners van onze gemeente en uitvoering van tal van wettelijke taken.Veranderingen en ontwikkelingen
Met de GGD zijn nieuwe afspraken gemaakt over de wijze van indexering van het beschikbaar te stellen budget. Vanaf 2012 wordt gebruik gemaakt van het door het CPB berekende indexcijfer voor de consumptieve overheidsbestedingen dat jaarlijks in maart bekend wordt gemaakt. Deze index wordt toegepast voor zowel de personele als overige exploitatielasten waarbij geen nacalculatie meer zal plaatsvinden. In 2015 is een onderzoek ingesteld om de indexcijfers van de GGD gelijk te laten lopen met de andere gemeenschappelijke regelingen in hetzelfde werkgebied.
Daarnaast is er op aangedrongen om in het kader van de noodzakelijke bezuinigingen een vervolg in te zetten op het traject waarbij de taken van de GGD opnieuw onder de loep genomen zullen worden om tot nieuwe afspraken te komen over de invulling van zowel de wettelijke taken als de door de individuele gemeenten afgenomen contracttaken.Risico’s
De door de gemeenten in 2010 opgelegde bezuiniging voor het jaar 2012 van 10% werd deels ingevuld door efficiënter werken en toepassen van het “nieuwe werken”. Dit vertaalt zich ook in een relatief lagere bijdrage per inwoner.
Binnen de regio loopt een onderzoek naar het onderbrengen van de totale jeugdgezondheidszorg 0-19 jaar. Momenteel voeren Zuidzorg en De Zorgboog de jeugdgezondheidszorg voor de 0-4 jarigen uit en de GGD voor 4-19 jarigen. Wanneer de jeugdgezondheidszorg bij een andere partij dan de GGD wordt ondergebracht, heeft dat ingrijpende gevolgen voor de bedrijfsvoering van de GGD. De jeugdgezondheidszorg is namelijk een van de belangrijkste pijlers van de GGD.
Het ambulancevervoer dat momenteel door de GGD wordt uitgevoerd in opdracht van de zorgverzekeraars wordt opnieuw aanbesteed in 2018. Wanneer de GGD deze dienst niet behoud heeft dat gevolgen voor de exploitatie en met name voor de overheadkosten.Afbreukrisico van geen deelname
Geen behartiging van onze belangen op dit gebied en niet kunnen voldoen aan wettelijke verplichtingen waaronder het in stand houden van een GGD.
Het uitvoeren van de Wet Publieke Gezondheid is een wettelijke taak. Als individuele gemeente in de omvang van Son en Breugel kan deze taak onmogelijk tegen dezelfde kosten uitgevoerd worden.Alternatieven voor geen deelname
Het zoeken naar andere instanties (andere GGD) die uitvoering kunnen geven aan onze wettelijke taken op het gebied van openbare gezondheidszorg.
Bestuurlijke betrokkenheid
Deelname door de 21 gemeenten in Zuidoost-Brabant.
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Algemeen bestuur: lid: T.J.H. van den Nieuwenhuijzen (wethouder); plv.lid: R. Visser (wethouder).
Frequentie van terugkoppeling naar de raad
Structureel jaarlijks tweemaal (begroting, rekening); daarnaast incidenteel, afhankelijk van ontwikkelingen.
Financieel belang
Gemeentelijke bijdrage per inwoner inclusief bijdrage sociaal plan reorganisatie.
2017
2018
260.809
264.879
Vermogenspositie en resultaat boekjaar
2016
2017
2018
Prognose
Prognose
Eigen vermogen
3.036.506
1.926.000
3.075.000
Vreemd vermogen
13.903.237
13.759.000
14.725.000
Resultaat boekjaar
293.162
0
0
In onderstaande tabel zijn de baten en lasten opgenomen die aan het programma zijn verbonden. De bedragen in onderstaande tabellen moeten vermenigvuldigd worden met € 1.000,-.
Zowel de baten als de lasten worden als positieve bedragen weergegeven. Het saldo wordt weergegeven als negatief als er meer lasten zijn dan baten en als positief als er meer baten zijn dan lasten.
Wat gaat het kosten?
Omschrijving | Werkelijk 2016 | Begroting 2017 | Begroting 2018 | Begroting 2019 | Begroting 2020 | Begroting 2021 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | 823 | 478 | 410 | 410 | 410 | 410 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lasten | 7.485 | 7.743 | 7.712 | 7.535 | 7.531 | 7.608 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mutaties eigen vermogen | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Toevoegingen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Onttrekkingen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Saldo reservemutaties | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Totaal saldo baten en lasten | -6.662 | -7.264 | -7.303 | -7.125 | -7.121 | -7.199 |