Programma
9. Milieu en Duurzaamheid
Tom van de Nieuwenhuijzen (milieu, duurzaamheid en riolering) en Robert Visser (afval)
Lasten en baten
bedragen × € 1.000
Baten
€ 3.440,94
7,0%
Lasten
€ 2.757,90
5,6%
Relevante beleidsnota’s
Relevante beleidsnota’s
Naam | Periode | Vastgesteld in de raad | Planning vaststelling nieuw beleidsplan |
---|---|---|---|
BeleidsnotaDuurzaamheid | 2016-2020 | 6 oktober 2016 | N.v.t. |
Verbreed Gemeentelijk Rioleringsplan | 2016-2022 | 6 oktober 2016 | N.v.t. |
Beoogd maatschappelijk effect
De burger en de gemeenschap zijn zich bewust van hun invloed op de leefomgeving en handelen hiernaar.
Operationele doelstelling(en)
Duurzaamheid
Doel
1.
Om de burger en de gemeenschap zich bewust te maken van hun impact op de leefomgeving en te zorgen dat ze hiernaar gaan handelen, is een behoorlijke inspanning nodig. Om die reden is er voor gekozen om strategische doelen op te stellen op basis van The Natural Step-methode, waarbij de duurzaamheidsdoelen gekoppeld worden met andere thema’s waar wij als gemeente en gemeenschap mee bezig zijn. Door duurzaamheid te verbreden wordt het onderdeel van bijna alle programma’s binnen de begroting. Daarom is bij alle programma’s binnen de begroting een paragraaf klimaatbegroting opgenomen waarin staat aangegeven welke concrete acties er worden ondernomen per (strategische) doelstelling. Daarbij staat aangegeven wat het effect is van de maatregel, waarbij waar mogelijk is aangegeven wat de CO2 reductie is.
1.1 Klimaat. Dit komt met name terug in de programma’s 9 en 10
1.2 Fysieke leefomgeving. Dit komt met name terug in de programma’s 6, 9, 10
1.3 Mobiliteit. Dit komt met name terug in Programma 4 en 9.
1.4 Circulaire Economie. Dit komt met name terug in programma 9. De gemeente is verantwoordelijk voor de afvalinzameling van huishoudelijk afval. Deze taken worden grotendeels uitgevoerd door de Baetsen, waarmee een samenwerkingsovereenkomst is afgesloten om in 2020 de hoeveelheid restafval terug te dringen naar 5 % restafval.
1.5 Sociale leefomgeving. Dit komt met name terug in programma 3, 5, 7, 8, 10 en 11.
Onder dit thema vallen ook een aantal wettelijke taken in het kader van duurzaamheid. De zogenoemde VTH taken (Vergunningverlening, toezicht en handhaving van bedrijven die onder de Wet milieubeheer/Wabo vallen)en het adviseren bij ruimtelijke ontwikkelingen over bodem, lucht, geluid en externe veiligheid. Deze taken worden grotendeels door de ODZOB uitgevoerd.
Beoogd maatschappelijk effect
Een verbetering van de ecologische duurzaamheid in de waterketen en kosten-besparing binnen deze waterketen.
Operationele doelstelling(en)
Verbreed Gemeentelijk Rioleringsplan
Doel
2.
In het verbreed gemeentelijk rioleringsplan is het doel gesteld om invulling te geven aan de hemelwaterzorgplicht. Deze zorgplicht bestaat uit:
- Zorgen voor doelmatige inzameling van het hemelwater;
- Zorgen voor doelmatige verwerking van het ingezameld hemelwater.
Daar waar kansen liggen bij de aanleg van straten en pleinen en bij nieuwbouw- en inbreidingsplannen wordt hieraan aandacht geschonken.
Op 6 oktober 2016 is het nieuwe VGRP 2016-2022 vastgesteld in de gemeenteraad. Overeenkomstig het collegeprogramma is in dit plan ook een paraaf opgenomen over MEER (Maatschappelijk; Economisch; Ecologisch en Ruimte). Ook wordt in het VGRP een visie neergelegd over de gevolgen van klimaatveranderingen en welke stappen hiertegen worden ondernomen.
Uitvoeringsprogramma Verbreed Gemeentelijke Rioleringsplan (VGRP)
Aan de hand van het nieuwe gemeentelijke rioleringsplan is een uitvoeringsprogramma vastgesteld voor de onderhoud- en vervangingsmaatregelen in periode 2016 – 2022. Tevens wordt hierbij een kostenstaat opgemaakt voor de te nemen maatregelen Aan de hand hiervan zal een rioolheffing worden vastgesteld.
Verbeteringsmaatregelen.
In 2018 is er een rioolverzwaring gepland in wijk de Gentiaan (Eemshof en Weserlaan). Tevens is in de kadernota voorgesteld om de bergingssloot van de Gentiaan te baggeren inclusief beschoeiing te vervangen. Bezien wordt of deze werkzaamheden gelijktijdig kunnen worden uitgevoerd. Voorafgaand aan de werkzaamheden wordt hiervoor een omgevingsvisie opgesteld.
In 2017 is de subsidieverordening "afkoppelen hemelwater" vastgesteld Hierin zijn middelen opgenomen om burgers te motiveren om het regenwater van hun perceel op te vangen en te infiltreren. In samenwerking met de burgers (burgerparticipatie) wordt ook in 2018 bezien hoe om te gaan met het opvangen van het regenwater op particuliere terreinen zoals de actie "tegel eruit plant erin".
Onderhoud en beheer gemeentelijke rioleringsstelsel.
In 2018 wordt het rioolstelsel in de wijk Gentiaan gereinigd en geïnspecteerd. De rioolinspecties worden beoordeeld. Op basis van de beoordeling worden onderhoudsmaatregelen bepaald.
In het kader van het gemeentelijk rioleringsplan wordt in 2018 eveneens de electro mechanische installaties van de bergbezinkleiding aan het Eind vervangen.
Regionale Samenwerking om de kaderrichtlijn water na te leven
Doel
3.
Binnen het samenwerkingsverband Optimalisering AfvalwaterketenSystemen cluster Eindhoven (OAS) zijn er voor de termijn 2015-2017 maatregelen genomen om de waterkwaliteit van de Dommel en de zijbeken aan de Europese Kader Richtlijn Water (KRW) te laten voldoen. Deze richtlijn is bedoeld om te zorgen dat de kwaliteit van grond- en oppervlaktewater in Europa uiterlijk 2027 op een goed niveau is en blijft (ecologische duurzaamheid). Eind 2017 worden de maatregelen van de 1e termijn afgerond en geëvalueerd. Voor de periode na 2018 en volgende jaren zal eind 2017/begin 2018 een nieuw voorstel aan de deelnemende partijen worden voorgelegd. Voor de meerjarenbegroting zijn vanaf 2018-2021 middelen opgenomen voor de uitvoeringsmaatregelen.
Wat doen we voor het klimaat?
Klimaat
Programma 9: Milieu en duurzaamheid
Het klimaatdoel is om de huidige uitstoot (ca. 55.500 ton/jaar) terug te brengen naar 0 ton in 2030.
Begroting 2018 (ton CO2) | Geraamd 2019 | Geraamd 2020 | Geraamd 2030 | |
---|---|---|---|---|
Milieu en duurzaamheid | 46.415 | 42.845 | 39.275 | 0 |
Autonome ontwikkelingen:
- Bij bedrijven wordt meer dan voorheen aandacht gevraagd voor de naleving van wettelijke verplichtingen. Ook zullen de energieprestatie-eisen voor gebouwen worden aangescherpt en zal worden ingezet op bv. het gebruik van restwarmte. Technologieën om een compleet CO 2 -arme industrie te realiseren in 2050 zijn op dit moment nog niet uit ontwikkeld. Hiervoor zijn innovaties noodzakelijk.
Operationele doelstellingen: duurzaamheidsprojecten die invloed hebben op dit programma:
In onderstaande paragrafen worden de daadwerkelijke acties benoemd die in 2018 gaan plaatsvinden (de operationele doelstellingen).
1. Bewustwordingscampagne: wat we doen is groen!
Doelgroep: alle inwoners en verenigingen in Son en Breugel.
Start van de bewustwordingscampagne om de inwoners van Son en Breugel te laten inzien dat zij voor wat betreft hun eigen gedrag en woning zelf een steentje kunnen bijdragen in het reduceren van de CO2-uitstoot. Inmiddels is een publiekscampagne gestart waarin jaarlijks tussen de 15 en 20 advertenties worden geplaatst.
Middelen die ingezet worden zijn het logo: Wat we doen is groen!, social media, persberichten, advertenties etc. Dit wordt gecombineerd met een pagina op de gemeentelijke website die specifiek gericht is op duurzaamheid.
Start Q2 2017
Eind 2030
Kosten € 10.000 per jaar
Effect 138 ton CO2
2. Uitreiking duurzaamheidsprijs
Doelgroep: jeugd onder 18 en inwoners en verenigingen die duurzaamheid hoog in het vaandel hebben staan.
In april 2017 heeft het College ingestemd met het instellen van een duurzaamheidsprijs voor maatschappelijke en burgerinitiatieven op het gebied van duurzaamheid en natuur. Er komt
een jaarlijkse duurzaamheidsprijs voor volwassen met daaraan gekoppeld een geldbedrag
van €1.500,-- en een trofee en een jaarlijkse duurzaamheidsprijs voor kinderen (t/m 18 jaren) met daaraan gekoppeld een geldbedrag van €250,-- en een trofee. De duurzaamheidsprijs zal uitgereikt worden op de dag van de duurzaamheid (10 oktober). De duurzaamheidsprijs wordt uitgereikt tot en met 2030.
Start Q1 2017
Eind 2030
Kosten € 1.750 per jaar
Effect Bewustwording
3. Burgerinitiatief SonEnergie / Sonenbreugelverbindt
"Doelgroep: verenigingen en inwoners van Son en Breugel”
Verschillende partijen binnen Son en Breugel zoals bijv. Sonenbreugelverbindt en Sonenergie worden uitgedaagd om samen met groepen inwoners of met verenigingen projecten uit te voeren op het gebied van duurzaamheid. Het is de bedoeling dat de verschillende initiatieven worden begeleid van idee tot concrete uitvoering van het project. De gemeente faciliteert en ondersteunt de projecten. In 2017 zijn er oriënterende gesprekken geweest met Sonenbreugelverbindt en Sonenergie. Hun plan van aanpak wordt ondersteund door de gemeente en er is gevraagd hiervoor een concreet subsidieverzoek in te dienen, zodat de projecten in 2017 daadwerkelijk opgepakt kunnen worden en in 2018 uitgevoerd kunnen worden.
Start Q1 2017
Eind 2030
Kosten € 10.000,00
Effect bewustwording
4. GreenDeal Ekkersrijt
Doelgroep: bedrijven Ekkersrijt.
Een groot deel van de CO2 uitstoot in Son en Breugel wordt veroorzaakt door de industrie. Een aantal grote bedrijven is zich bewust van hun verantwoordelijkheid en treffen maatregelen om hun CO2 uitstoot daadwerkelijk te verminderen. Op dit moment kijken bedrijven vooral vanuit hun eigen bedrijfsvoering naar de CO2 uitstoot en kijken in mindere mate naar hun omgeving. Duurzaamheid is echter een thema dat vraagt om ook buiten de grenzen van de eigen bedrijfsvoering te kijken. Zo kan een afvalproduct een grondstof zijn voor een ander bedrijf en kan warmte uit een proces een verwarming van een gebouw of productieproces zijn (waar warmte voor nodig is). Daarnaast zijn de grote nationale en Europese bedrijven vaak verplicht om maatregelen te treffen die als voorbeeld voor kleinere bedrijven kunnen dienen of kunnen kleinere bedrijven zelfs meeliften in de duurzaamheidsmaatregelen op een industrieterrein.
In samenwerking met de Provincie, het Ministerie van Economische Zaken en de gemeente Son en Breugel wordt een energiescan uitgevoerd met de bedrijven die voor een belangrijk deel verantwoordelijk zijn voor het energiegebruik op Ekkersrijt. Uit de energiescan zullen kansrijke situaties worden bepaald. Bovendien wordt bepaald of er maatregelen getroffen kunnen worden. De gemeente faciliteert in eerste instantie de scan, waarop de bedrijven kunnen aanhaken. Het is de bedoeling om dit in een vorm van een Greendeal te gieten.
Start Q1 2017
Eind 2030
Kosten € 10.000 per jaar
Effect 5.000 ton CO2 (50% programma 9 Duurzaamheid, 50 % programma 11 Economie, totaal dus 10.000 ton)
5. Zonnepanelen plaatsen bij particuliere woningeigenaren, (sport)verenigingen, verenigingen van eigenaren en scholen
Doelgroep: verenigingen en inwoners van Son en Breugel
De gemeenteraad Son en Breugel heeft ingestemd met het: Projectplan Zonnepanelenproject Regio Zuidoost Brabant. In dit project gaan diverse gemeenten in het MRE gebied zonnepanelen aanbieden aan particuliere woningeigenaren, (sport-) verenigingen en VvE’s (verenigingen van eigenaren), waarbij de gemeente het volledige traject van aanschaf, financiering en garantie voor haar rekening neemt door middel van een overeenkomst met een serviceprovider die in regionaal verband wordt aanbesteed. Dit project is een afgeleide van het succesvolle zonnepanelen project in de gemeente Landgraaf. Uitgangspunt is dat binnen 15 jaar de bewoners de zonnepanelen volledig hebben terugbetaald. Het is de verwachting dat ongeveer 500 huishoudens gebruik gaan maken van deze maatregel. De datum van de eerste plaatsing van de zonnepanelen is naar verwachting begin 2018."
Start Q2 2017
Eind 2030
Kosten € 0,00
Effect 672 ton CO2 (wordt meegenomen in programma 9)
6. CO2 monitoring / klimaatbegroting
Het uitvoeringsprogramma wordt jaarlijks opgenomen in de P&C cyclus. Daarvoor is het belangrijk dat de projecten ook daadwerkelijk worden door gerekend op CO2 impact. Door het Energiebureau worden jaarlijks de plannen doorgerekend en wordt een jaarlijks overzicht gegenereerd.
Start Q1 2017
Eind 2030
Kosten € 5.000 per jaar
Effect Inzicht in de CO2 impact
7. MVI manifest actieplan
Doelgroep: burgemeester en wethouders en interne organisatie
Door de ondertekening van het MVI manifest en het bijbehorende actieplan MVI, wordt bij alle aanbestedingen structureel rekening gehouden met duurzaamheidscriteria, sociale werkgelegenheid en economische aspecten zoals regionale werkgelegenheid. Daarmee wordt invulling gegeven aan de doelen uit de beleidsnota Duurzaamheid 2016-2020.
Start Q1 2017
Eind 2030
Kosten niet van toepassing
Effect MVI meenemen in aanbestedingen
8. Project faunaoversteken Lieshoutseweg en Hooijdonk
Er is een subsidieaanvraag ingediend voor het realiseren en optimaliseren van faunatunnels in de nabijheid van de dassenburchten.
De totale kosten voor de aanleg van een dassentunnel onder de Lieshoutseweg ter hoogte van het natuurgebied Mosbulten worden geraamd op € 47.000 waarvan 75% subsidiabel is. Aangezien dit een nieuwe investering is zal deze afzonderlijk worden beoordeeld. Dit bedrag zal worden geactiveerd en zal als kapitaallasten worden meegenomen.
De bestaande tunnel onder Hooidonk zal weer bruikbaar worden gemaakt en periodiek worden geïnspecteerd. Dit gebeurt in samenwerking met de Dassenwerkgroep Brabant.
Start Q2 2017
Eind 2017
Kosten € 11.750
Effect Versterken leefgebied fauna / beschermde diersoorten
9. Regenwatervisie afkoppelen en opvangen
Een regenwatervisie met regenwaterstructuurkaart is een instrument om kansen in beeld te brengen op het gebied van regenwater. Om tot een goed onderbouwde afweging te komen om binnen rioolvervanging- en rioolverzwaringsprojecten af te koppelen, wordt een hemelwatervisie opgesteld met een hemelwaterstructuurkaart. De regenwaterstructuurkaart is uit meer lagen opgebouwd.
De visie maakt de relatie tussen klimaatadaptie, ruimtelijke ontwikkelingen, duurzame inrichting, natuur en ecologie en beleving zichtbaar door middel van de watersystemen riool, gronden oppervlaktewater en de bodem. De regenwatervisie zoomt in op concrete projecten zodat rekening gehouden kan worden met de daar heersende specifieke omstandigheden, schept inzicht in prioriteiten, in de mogelijkheden werk met werk te maken en in de mogelijkheden hoe om te gaan met de berging en afvoer van hemelwater op lange termijn.
Inmiddels is er een start gemaakt met het eerste rioolverzwaringsproject. In dat gebied zal actief gestuurd worden op afkoppelen (gesubsidieerd).
Start Q1 2017
Eind 2030
Kosten € 0,00 Regulier budget vGRP
Effect Kansen in beeld brengen op het gebied van regenwater
10. Omgekeerd inzamelen
Omgekeerd inzamelen in Son en Breugel houdt het volgende in:
- Restafval wordt in de bebouwde kom ingezameld met ondergrondse containers wat inhoudt dat de bewoners zelf hun restafval moeten wegbrengen. De kaders hiervoor zijn:
- hoogbouw geen wegende ondergrondse containers (behoud van bestaande ondergrondse containers, zonder weegunit)
- laagbouw wegende ondergrondse containers
- loopafstand naar ondergrondse containers maximaal 200 meter (uitzonderingsmogelijkheid in overleg met betrokken bewoners op basis van doelmatigheid)
- specifieke doelgroepen worden betrokken bij uitvoeringsmaatregelen zoals locatie containers en mogelijke maatwerkoplossingen (o.a. seniorenraad, ouderenverenigingen, gehandicapten)
- Restafval wordt in het buitengebied ingezameld met minicontainers 1 maal per 4 weken
- Oud papier en karton wordt 1 maal per 4 weken in heel Son en Breugel ingezameld met minicontainers
- Binnen bebouwde kom met huidige grijze minicontainer
- Buiten bebouwde kom met nieuwe minicontainer (met blauwe deksel)
- GFT(E) blijft op basis van huidige frequentie ingezameld worden (gemiddeld 48 maal per jaar)
- PMD blijft wekelijks ingezameld in transparante zakken gemaakt van gerecycled kunststof
Met omgekeerd inzamelen wordt verwacht dat het scheidingsresultaat naar ongeveer 12 % gaat, dus nog maar 1170 ton restafval, wat neer komt op ongeveer 70 kg restafval per inwoner. Door de vermindering van transportafstanden, het gebruik van ondergrondse containers met zonnepanelen, het hergebruik van de grijze containers en het verminderen van de totale hoeveelheid restafval dat verbrand hoeft te worden, wordt verwacht hier een aanzienlijke reductie van CO2 mee te bereiken. Op dit moment loopt de marktconsultatie ten behoeve van de aanbesteding van de ondergrondse containers. Aangezien er een uniek product gevraagd wordt (wegende ondergrondse containers) is het aanbestedingsproces complexer dan vooraf verwacht.
Start Q3 2017
Eind Q4 2017
Kosten € 0,00 Projectfinanciering Omgekeerd inzamelen
Effect 3.275 ton CO2 Van 20 % restafval in 2016, naar 12 % restafval in 2018
11. Eindhoven Airport
In het kabinetsbesluit over de evaluatie van het Aldersadvies Eindhoven Airport is aangegeven dat er een leefbaarheidsfonds moet komen. Het leefbaarheidsfonds is bedoeld voor initiatieven om de leefbaarheid binnen de 20 KE contour te stimuleren. In het fonds zijn gelden beschikbaar gesteld door Eindhoven Airport, de provincie Noord-Brabant, de gemeente Eindhoven en het Rijk (ministerie I&M/defensie). Voor de periode na 2020 wordt bekeken of het leefbaarheidsfonds gecontinueerd moet worden.
Daarnaast is de discussie over de periode na 2019 van start gegaan. Hierin zal samen met alle betrokken gemeenten opgetrokken worden. De gemeente Son en Breugel wordt aan de Regietafel Eindhoven Airport vertegenwoordigd door de gemeente Best.
De gemeente zal daarnaast toetreden tot het officiële overlegorgaan COVM.
Start Q3 2016
Eind 2020
Kosten € 0,00
Effect Leefbaarheidsfonds waaruit maatregelen gefinancierd kunnen worden die de leefbaarheid binnen de 20 KE contour vergroten.
Bijdrage verbonden partijen aan dit programma.
Bijdrage aan verbonden partij
Omgevingsdienst Zuidoost Brabant (ODZOB)
GR Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant (ODZOB) te Eindhoven
Doel en openbaar belang
De ODZOB is opgericht om een verdere verbetering tot stand te brengen in:
- de dienstverlening bij de uitvoering van de vergunningverlening, toezicht- en handhavingstaken;
- de kwaliteit en veiligheid van de werk- en leefomgeving, zodat het aantal calamiteiten en milieudelicten afneemt.
Algemene visie op en beleidsvoornemens omtrent inschakelen van de verbonden partij
De ODZOB heeft een relatie met de partners in de GR en andere opdrachtgevers die wordt gekenmerkt door bereikbaarheid, beschikbaarheid, snelheid en betrouwbaarheid waar het gaat om de levering van diensten en producten, de beantwoording van vragen en het voldoen aan verzoeken betreffende de fysieke leefomgeving.
Veranderingen en ontwikkelingen
ODZOB streeft er naar om in de toekomst voor alle deelnemers de brede WABO taken te gaan uitvoeren. De vereiste kwaliteitseisen zijn daartoe noodzakelijk. Een deel van de deelnemers ziet op deelregionaal niveau, bijvoorbeeld binnen Dienst Dommelvallei, mogelijkheden in andere vormen van samenwerking om dit te bereiken.
Risico’s
Indien de omzet achterblijft bij de verwachtingen zijn alle deelnemers aan de GR daarvoor (financieel) verantwoordelijk.
Omdat het gemeentelijk werkprogramma slechts een klein onderdeel vormt van het totale uitvoeringsprogramma en -budget van de ODZOB is de individuele invloed van de gemeente(n) daardoor beperkt.Afbreukrisico van geen deelname
Deelname voor wat betreft het basistakenpakket is wettelijk verplicht. Dit geldt niet voor de (incidentele) verzoektaken. De ODZOB voert daarnaast ook de individuele verzoektaken en collectieve taken uit. Indien dit niet gebeurt is het financieel risico als gevolg daarvan voor alle deelnemers van de GR.
Alternatieven voor geen deelname
Zoals gezegd is de deelname voor wat betreft het basistakenpakket wettelijk verplicht. Voor de uitvoering van een deel van de individuele verzoektaken is ook de samenwerking binnen Dienst Dommelvallei denkbaar. Deels gebeurt dit overigens ook al, o.a. m.b.t. de voorbereiding van de AB-vergaderingen.
Bestuurlijke betrokkenheid
Deelname door de 21 gemeenten in Zuidoost-Brabant en de provincie Noord-Brabant.
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Algemeen bestuur: lid: Ing. T.J.H. van den Nieuwenhuijzen (wethouder), plv. drs. J.F.M. Gaillard (burgemeester).
Frequentie van terugkoppeling naar de raad
Structureel jaarlijks tweemaal (begroting, jaarrekening); daarnaast incidenteel afhankelijk van ontwikkelingen.
Financieel belang
2017
2018
Landelijke basistaken
75.282
77.079
Verzoektaken
69.514
71.173
Collectieve taken
14.233
21.917
Intensiveringsbudget
7.886
7.988
Totaal
166.915
178.157
Vermogenspositie en resultaat boekjaar
2016
2017
2018
Prognose
Prognose
Eigen vermogen
1.576.541
1.576.541
1.576.541
Vreemd vermogen
8.443.489
7.066.021
6.966.021
Resultaat boekjaar
0
0
0
In onderstaande tabel zijn de baten en lasten opgenomen die aan het programma zijn verbonden. De bedragen in onderstaande tabellen moeten vermenigvuldigd worden met € 1.000,-.
Zowel de baten als de lasten worden als positieve bedragen weergegeven. Het saldo wordt weergegeven als negatief als er meer lasten zijn dan baten en als positief als er meer baten zijn dan lasten.
Wat gaat het kosten?
Omschrijving | Werkelijk 2016 | Begroting 2017 | Begroting 2018 | Begroting 2019 | Begroting 2020 | Begroting 2021 | |||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | 3.038 | 2.790 | 3.441 | 3.236 | 3.235 | 3.304 | |||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||
Lasten | 2.952 | 2.387 | 2.758 | 2.792 | 2.790 | 2.848 | |||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||
Mutaties eigen vermogen | |||||||||||||||||||||||||||||||
Toevoegingen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||||||||||||||||||||||
Onttrekkingen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||||||||||||||||||||||
Saldo reservemutaties | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||||||||||||||||||||||
Totaal saldo baten en lasten | 85 | 404 | 683 | 444 | 445 | 455 |